Czechy po kwarantannie, czyli trendy handlowe w drugiej połowie 2020 r.

Pandemia zatrzęsła światowym rynkiem, a czeskie PKB wzrasta o 2,7%  Ecommerce ma w tym swój udział. Firmy nie czekają już na powrót sytuacji sprzed koronawirusa, a raczej skupiają się na budowaniu swojej obecności online.

Zamknięte sklepy, restauracje. Od początku restrykcje wydawały się mieć wpływ na wiele gałęzi przemysłu, jednak bardzo szybko Czesi dostrzegli te zagrożenia. W związku z tym pojawił się ruch kupowania online, w celu wspierania ulubionych biznesów,. Teraz kiedy restrykcje zostały zniesione, a sklepy zostały ponownie otwarte, wielu klientów zdecydowało się pozostać przy wygodniejszej formie zakupów online. Jakie inne trendy pojawiły się w czeskim e-Commerce?

Trendy w czeskim eCommerce w drugiej połowie 2020 roku

Pro-środowiskowość

O udziale ekologii w handlu pisaliśmy już wcześniej. W Czechach, podobnie jak w Polsce, grono świadomych klientów rośnie. Opakowania zero waste lub dostawa o obniżonym śladzie węglowym są tym na co zwracają uwagę czescy kupujący.

Rohlik.cz, gigant na rynku spożywczym, zaobserwował szybki wzrost sprzedaży asortymentu bez opakowań, w tym warzyw na wagę. Dodatkowo w związku z sygnałami, jakie dostają oni od klientów pojawiła się informacja o możliwej wymianie floty dostawczej na samochody elektryczne.

Direct to Consumer (DtC)

Handel bezpośredni jest wschodzącym trendem w Czechach. Powodem ku temu jest zarówno kwarantanna jak i rosnąca liczba startupów, produkujących i sprzedających swoje towary czy usługi.

Wśród najpopularniejszych produktów sprzedawanych bez pośredników sa kosmetyki naturalne, ręcznie robione akcesoria i odzież.

Wirtualne restauracje

Kwarantanna tylko umocniła już wcześniej silną pozycję restauracji na rynku online. Usługi takie jak  DámeJídlo, Uber Eats i Wolt nieustannie wylepszają swoją ofertę. Zmiany są tak szybkie i tak dobrze dopasowywane do potrzeb klientów, że wydaje się być bardziej atrakcyjnym zamówić jedzenie np. do parku, niż odwiedzać fizycznie restauracje.

Dropshipping

Na całym świecie dropshipping staje się synonimem eCommerce i Czechy nie są tu wyjątkiem. Wydaje się, że dropshipping przyciągnie wielu nowych przedsiębiorców i jednym z powodów ku temu są koszty prowadzenia sklepu opierającego się na dropshippingu.

Korzyści z programu Alza dropshipping. Żródło : alza.cz

Obok dropshippingu znanego z Amazon, w Czechach także typowo czeskie sklepy przebranżowiły się w marketplace gdzie każdy może sprzedawać swój asortyment. Przykładem ku temu jest np. Alza.cz , Dzięki wprowadzonemu programowi Twój sklep z elektroniką ma możliwość sprzedawać setkom tysięcy użytkowników którzy każdego dnia odwiedzają ich strony. Czytaj więcej o tym jak sprzedawać na Alza.cz TUTAJ.

TikTok

W związku ze swoim chińskim pochodzeniem TikTok budzi wiele kontrowersji, jednak nie można zaprzeczyć faktom. TikTok oferuje obecnie najlepsze darmowe zasięgi firmom oferującym produkty dla osób z generacji Z i Millenial. Sklepy oferujące produkty dla tych grup wiekowych już zaczęły reklamować swoje produkty na tej platformie także w Czechach.

Jeszcze przed pandemią Czechy obserwowały 15% wzrost w obecności ecommerce. Teraz oczekuje się, że ta liczba wzrośnie. Już dziś, według danych udostępnionych przez Shoptet, czeskiego giganta w budowaniu sklepów online, ilość zakładanych online sklepów spożywczych wzrosła o 420%.

Trendy sugerują, że aby osiągnąć sukces należy skupić się na ekologii, sprzedaży bezpośredniej i reklamie w mediach społecznościowych. Czy zgadzacie się z tym? Dajcie nam znać w komentarzach.

WSZYSTKO O REJESTRACJI W ZBOZI.CZ - PORÓWNYWARCE NAJWIĘKSZEJ CZASKIEJ WYSZUKIWARKI SEZNAM.CZ

Czechy to jeden z czterech rynków na świecie, na którym ani Google ani Facebook nie zdołały przejąć miejsca rodzimych serwisów . Heureka i Zbozi.cieszą się tutaj olbrzymią popularnością ii warto w nie zainwestować zarówno czas jak i zasoby.

23.10.2020

Podczas ekspansji międzynarodowej ważne jest aby popchnąć n zdarza Ci się, że klienci odwiedzają Twój e-sklepie ale nie dokonują zakupu? Zastanawiasz się, jak sprawić, by nie tylko przeglądali towary, ale faktycznie je kupowali? Czeska przeglądarka Biano.cz ma rozwiązanie właśnie dla Ciebie.

25.09.2020

Planujecie ekspansję do Czech? Jeśli tak, to poznajcie Heureka - największa porównywarkę cen w Czechach i na Słowacji.

10.09.2020

Dodaj komentarz