Czechy po kwarantannie, czyli trendy handlowe w drugiej połowie 2020 r. 

Artykuł publikowany 23. 07. 2020
| 3 minuty czytania

Pandemia zatrzęsła światowym rynkiem, a czeskie PKB wzrasta o 2,7%  Ecommerce ma w tym swój udział. Firmy nie czekają już na powrót sytuacji sprzed koronawirusa, a raczej skupiają się na budowaniu swojej obecności online.

Zamknięte sklepy, restauracje. Od początku restrykcje wydawały się mieć wpływ na wiele gałęzi przemysłu, jednak bardzo szybko Czesi dostrzegli te zagrożenia. W związku z tym pojawił się ruch kupowania online, w celu wspierania ulubionych biznesów,. Teraz kiedy restrykcje zostały zniesione, a sklepy zostały ponownie otwarte, wielu klientów zdecydowało się pozostać przy wygodniejszej formie zakupów online. Jakie inne trendy pojawiły się w czeskim e‑Commerce?

Trendy w czeskim eCommerce w drugiej połowie 2020 roku

Pro-środowiskowość

O udziale ekologii w handlu pisaliśmy już wcześniej. W Czechach, podobnie jak w Polsce, grono świadomych klientów rośnie. Opakowania zero waste lub dostawa o obniżonym śladzie węglowym są tym na co zwracają uwagę czescy kupujący.

Rohlik.cz, gigant na rynku spożywczym, zaobserwował szybki wzrost sprzedaży asortymentu bez opakowań, w tym warzyw na wagę. Dodatkowo w związku z sygnałami, jakie dostają oni od klientów pojawiła się informacja o możliwej wymianie floty dostawczej na samochody elektryczne.

Direct to Consumer (DtC)

Handel bezpośredni jest wschodzącym trendem w Czechach. Powodem ku temu jest zarówno kwarantanna jak i rosnąca liczba startupów, produkujących i sprzedających swoje towary czy usługi.

Wśród najpopularniejszych produktów sprzedawanych bez pośredników sa kosmetyki naturalne, ręcznie robione akcesoria i odzież.

Wirtualne restauracje

Kwarantanna tylko umocniła już wcześniej silną pozycję restauracji na rynku online. Usługi takie jak  DámeJídlo, Uber Eats i Wolt nieustannie wylepszają swoją ofertę. Zmiany są tak szybkie i tak dobrze dopasowywane do potrzeb klientów, że wydaje się być bardziej atrakcyjnym zamówić jedzenie np. do parku, niż odwiedzać fizycznie restauracje.

Dropshipping

Na całym świecie dropshipping staje się synonimem eCommerce i Czechy nie są tu wyjątkiem. Wydaje się, że dropshipping przyciągnie wielu nowych przedsiębiorców i jednym z powodów ku temu są koszty prowadzenia sklepu opierającego się na dropshippingu.

Obok dropshippingu znanego z Amazon, w Czechach także typowo czeskie sklepy przebranżowiły się w marketplace gdzie każdy może sprzedawać swój asortyment. Przykładem ku temu jest np. Alza.cz , Dzięki wprowadzonemu programowi Twój sklep z elektroniką ma możliwość sprzedawać setkom tysięcy użytkowników którzy każdego dnia odwiedzają ich strony. Czytaj więcej o tym jak sprzedawać na Alza.cz TUTAJ.

TikTok

W związku ze swoim chińskim pochodzeniem TikTok budzi wiele kontrowersji, jednak nie można zaprzeczyć faktom. TikTok oferuje obecnie najlepsze darmowe zasięgi firmom oferującym produkty dla osób z generacji Z i Millenial. Sklepy oferujące produkty dla tych grup wiekowych już zaczęły reklamować swoje produkty na tej platformie także w Czechach.

Jeszcze przed pandemią Czechy obserwowały 15% wzrost w obecności ecommerce. Teraz oczekuje się, że ta liczba wzrośnie. Już dziś, według danych udostępnionych przez Shoptet, czeskiego giganta w budowaniu sklepów online, ilość zakładanych online sklepów spożywczych wzrosła o 420%.

Trendy sugerują, że aby osiągnąć sukces należy skupić się na ekologii, sprzedaży bezpośredniej i reklamie w mediach społecznościowych. Czy zgadzacie się z tym? Dajcie nam znać w komentarzach.

Autor / Anna Grzelczak / 23. 07. 2020

Add new comment

Treść tego pola jest prywatna i nie będzie udostępniana publicznie.
By submitting a comment, you agree to the processing of personal data.