Czym jest kod EAN i do czego jest potrzebny?

Artykuł publikowany 03. 07. 2018
| 4 minuty czytania

W sklepach codziennie spotykamy kody kreskowe, które oznaczają każdy przedmiot, niezależnie od tego, czy jest to czekolada, czy książka. Kod kreskowy jest najczęstszą formą kodu EAN-13 (europejski numer artykułu), który identyfikuje towary. W tym artykule porozmawiamy, jak zdobyć taki kod tam, gdzie go potrzebujesz i jak go skonfigurować w Mergado.

  • EAN (European Article Number) to kod kreskowy, w którym zaszyfrowany jest numer GTIN. EAN w sposób wizualny odzwierciedla numer GTIN.
  • GTIN (Global Trade Item Number), czyli Globalny Numer Jednostki Handlowej, jest uniwersalnym i unikalnym numerem identyfikacyjnym, który służy do znakowania jednostek handlowych na całym świecie. Numer GTIN może składać się z 8, 12, 13 lub 14 cyfr. Jedynym podmiotem uprawnionym do nadawania numerów GTIN jest organizacja GS1: https://gs1pl.org/

Jedynym legalnym źródłem pozyskania kodów EAN (numerów GTIN) jest organizacja GS1. Jest to międzynarodowa  federacja, która zrzesza 116 krajów członkowskich. Jedną z nich jest organizacja krajowa GS1 Polska (https://gs1pl.org/), do której mogą zgłosić się firmy zarejestrowane w Polsce lub innych krajach Unii Europejskiej.


Co to jest EAN i jak go zdobyć?

Sklepy internetowe niekoniecznie potrzebują EAN jako takiego. Ale to się zmienia, gdy reklamują się w porównywarkach oraz sprzedają na platformach sprzedażowych (marketplace). Jego zadaniem jest jednoznaczna identyfikacja danego rodzaju towaru. Sklepy internetowe zazwyczaj otrzymują ją wraz z innymi informacjami od swoich dostawców.

Jeśli chcesz uzyskać EAN, zarejestruj się w systemie GS1, który wyznacza międzynarodowe standardy automatycznej identyfikacji i przekazywania informacji. Standardy te umożliwiają technologiom automatyczne gromadzenie danych i komunikacji.

Kiedy EAN jest obowiązkowy, a kiedy zalecany?

Dzięki EAN wyszukiwarki internetowe automatycznie przeniosą Cię o kilka klas wyżej. A co z porównywarkami cen? Ogólnie rzecz biorąc, kod EAN pomaga lepiej dopasować karty produktów. Heureka posiada obowiązkowy znacznik EAN w kategoriach Książki, Podręczniki, Mapy i Przewodniki, Filmy, Muzyka i Komiksy. W przypadku pozostałych kategorii produktów uzupełnienie kodu EAN w ofercie nie jest obowiązkowe, ale pomaga szybciej dopasować kategorie do sprzedawanego produktu.

Heureka tworzy raport niesparowanych produktów na podstawie EAN. Może być przetwarzany przez naszą aplikację Pairing Bear, dzięki której możesz masowo parować produkty w Heureka.

Zboží.cz oświadcza, że ​​automatyczne łączenie produktów w kategorie odbywa się według nazwy produktu, EAN, nazwy producenta, numeru produktu i ceny produktu. Jeżeli oferta nie zawiera kodu EAN, wymagana jest zgodność co najmniej 90% nazwy oferty z produktem na Zboží.cz. W przeciwnym razie wystarczająca jest zgoda 40%. Jeśli posiadasz poprawny kod EAN produktu, możesz wysłać go na adres e‑mail. Skorzystaj z bazy produktowej GS1, zweryfikujesz, do jakiego produktu kod EAN jest przypisany oraz jaka firma go licencjonuje. eProdukty to skuteczne narzędzie do weryfikacji legalności numerów GTIN. Po zweryfikowaniu poprawności rejestrują go w swoim produkcie.

Zakupy Google wprowadziły obowiązek kodu EAN (lub GTIN — numer zakodowany w EAN) z dniem 16 maja 2016 r. Jeśli Twój produkt nie posiada tego oznaczenia, konieczne jest dodanie informacji o nim do feeda. Instrukcje, jak to zrobić w Mergad, znajdziesz tutaj.

Pricemania.sk nie posiada obowiązkowego EAN, ale poleca go na swojej stronie w specyfikacji XML feed. Kod pomoże szybciej i lepiej dopasować i uszeregować towary. Pricemania.sk ostrzega przed podaniem tylko oficjalnych kodów produktów, a nie ich numerów wewnętrznych.

Najnakup.sk również nie posiada obowiązkowego EAN, ale zaleca jego użycie, gdyż pozwoli to na umieszczenie Twojej oferty w katalogu produktów. Uważaj jednak, aby nie używać tego samego kodu dla wielu produktów w źródle danych XML, w którym to przypadku zostanie on zignorowany.

Jak nastawić EAN vw Mergado

Jak w Mergado dopełnić brakujący EAN

1) Manualne dostosowanie

Na stronie Produkty wystarczy kliknąć ikonę ołówka w wierszu z elementem EAN (po prawej stronie, np. dla wartości wyjściowych) i edytować wartość, a następnie zapisać. Przyspieszy to skróty klawiaturowe.

Jeżeli element EAN nie jest widoczny na wartościach wyjściowych (zwykle puste elementy nie są wyświetlane, dzięki czemu lista elementów nie jest niepotrzebnie długa), możliwe jest wstępne wypełnienie wartości _​jakaś_​ w elemencie EAN regułą przepisywania. Dodajesz go do produktów, w których brakuje EAN, a następnie możesz łatwo edytować tę wartość za pomocą ręcznych zmian i określonych kodów EAN.

2) Importem CSV pliku

Wystarczy przygotować plik CSV zawierający tylko dwie kolumny, np. ITEM_ID (lub inny identyfikator produktu) oraz kody EAN w drugiej kolumnie. Taki plik CSV można następnie przesłać do Mergad w ramach reguły importu pliku danych. Alternatywnie możesz ustawić regułę, aby plik miał pod adresem URL, np. w arkuszach kalkulacyjnych Google i możesz tam na bieżąco dodawać EAN.

3) Reguła przepisywania

W Mergado istnieje kilka rodzajów zasad przepisywania. Najlepszym sposobem na wykorzystanie ustawień zbiorczych EAN jest użycie przepisz według wartości, gdzie po lewej stronie reguły możemy wybrać element według którego identyfikujemy konkretny produkt (np. ITEM_ID lub inny identyfikator) po prawej stronie reguły ustawimy element EAN i tym samym konkretne kody EAN dla poszczególnych produktów.

Jak filtrować produkty, które mają złe wartości EAN w Mergado?

  1. Upewnij się, że Twój EAN jest poprawnie długi. Zwykle EAN ma 8 lub 12 – 14 znaków. Aby znaleźć produkty, które nie mają tej liczby znaków, użyj następującego wyrażenia regularnego: ^ (\ d {8} | \ d {12,14}) $.
  2. Dowiedz się, co zawiera wartość inną niż powyższe EAN, a następnie popraw ją bezpośrednio w e‑sklepie.
  3. Jeśli wartość EAN jest wymieniona w innym miejscu w źródle, możesz wprowadzić ją w elemencie EAN za pomocą reguły Znajdź i zamień.

Jak sprawdzić w Mergado, czy kod EAN jest zduplikowany?

Porównywarki produktów mogą wstrzymać reklamy z różnych powodów. Jednym z najczęstszych jest występowanie zduplikowanych wartości w pliku danych. Dzięki temu przewodnikowi możesz łatwo znaleźć i usunąć je w Mergado. Omówiliśmy tę akcję na naszym forum dyskusyjnym.

Proszę zwrócić uwagę na użycie EAN w reklamie w Mergad0. Wypróbuj na 30 dni i dowiedz się, co możesz skonfigurować.

Możę Cię również zainteresować:

Autor / Lukáš Horák / 03. 07. 2018

Łukasz zajmuje się większością komunikacji w języku czeskim w Mergado. Poprzez blogi, pocztę e‑mail i sieci społecznościowe regularnie dostarcza czytelnikom e‑commerce informacji dotyczących handlu elektronicznego oraz wskazówki od Mergado. Kiedy nie jest copywriterem lubi proste rzeczy, takie jak badminton, wycieczki, ukryte perełki z muzyki lat 80. i owoce morza podawane z czerwonym winem.

Add new comment

Treść tego pola jest prywatna i nie będzie udostępniana publicznie.
By submitting a comment, you agree to the processing of personal data.