Jakie zmiany przyniosła pandemia w polskim e‑commerce w 2020 roku?
Już 73% polskich internautów robi zakupy online. Według tegoroczny raport IGE ich liczba wzrosła o 11 proc. z roku do roku. Zobacz, jakie jeszcze zmiany zaszły na polskim rynku e‑commerce w ciągu ostatniego roku i dostosuj swój biznes do trendów i preferencji kupujących.
Zakupy w zagranicznych e‑sklepach w Polsce zyskują na popularności
72% polskich internautów robi zakupy w domowych sklepach internetowych. W porównaniu do zeszłego roku wzrosła jednak liczba Polaków, którzy dokonali zakupów w zagranicznych serwisach. Może to w dużej mierze oznaczać niewystarczającą podaż i jakość lokalnych sklepów internetowych.
Jeśli zastanawiasz się, jak ulepszyć swoje usługi, mamy dla Ciebie kilka wskazówek:
- Wspieraj popularne i bezpieczne metody płatności. Płatności kartą online to obecnie podstawa. Korzystanie z usługi jest bardzo częste w popularnych e‑sklepach Blik.
- Oferuj dostawę zbliżeniową. Paczkomaty są ze względu na ich bezpieczeństwo i przyjazność dla środowiska najszybciej rozwijającą się formą realizacji zamówień.
- Zareklamuj się na porównywarkach produktów. Coraz więcej decyzji zakupowych podejmowanych jest w fazie porównywania produktów. Nie czekaj tylko, aż użytkownik przyjdzie do Twojego e‑sklepu.
- Skorzystaj z promocji rabatowych. W ciągu roku przygotuj atrakcyjne rabaty, o których wystarczająco poinformujesz kupujących. Pracuj z rabatami dla stałych klientów i dla nowych.
- Nie lekceważ sieci społecznościowych. Obecnie to już nie tylko lifestylowe media, ale także marketplace cieszące się coraz rynek z rosnącym zainteresowaniem użytkowników.
- Ułatw zakupy nowoczesnymi metodami. Jednym z najczęstszych jest bezpieczne zapamiętywanie danych z formularzy, co przyspiesza dalsze zakupy.
- Oferuj procesy jakościowe przy zwrocie towaru. Przedłużające się reklamacje często prowadzą do obniżenia atrakcyjności e‑sklepu.
- Monitoruj zachowanie odwiedzających witrynę. Jeśli znajdziesz wady, popraw je jak najszybciej. Uniemożliwi to opuszczenie sklepu przed dokonaniem zakupu.
- Aktywnie otrzymuj informacje zwrotne. Użytkownik powie ci, czego nie mówią narzędzia do śledzenia ruchu.
Interesuje Cię, na czym powinien skupić się profesjonalny e‑sklep, reklamując się dziś w Polsce? Przeczytaj artykuły z naszej ekspansji e‑sklepu z sekcji Polska. W czasie pandemii regularnie angażowaliśmy się w skuteczną sprzedaż internetową przy użyciu nowoczesnych i popularnych metod.
Skoncentruj się na potrzebach klienta
Zmieniają się preferencje kupujących w Internecie. Aby zdobyć lub utrzymać pozycję lidera na rynku, musisz dobrze je rozumieć i dobrze z nimi współpracować. Widzimy to zwłaszcza w przypadku bezstykowej dostawy towarów, co pozytywnie wpłynęło na dostęp do technologii dla starszych pokoleń kupujących.
Firma PwC przeprowadziło szczegółowe badanie zachowań konsumenckich przed i po wybuchu pandemii. Ułatwia e‑kupującym i marketerom zrozumienie, jak zmieniło się życie ich klientów i czego obecnie oczekują od produktów i usług.
Badanie to mówi między innymi, że:
- 36% więcej wydaje na media i rozrywkę
- 35% kupuje artykuły spożywcze online
- 49% jest otwarty na udostępnianie swoich danych pod pewnymi warunkami
- 74% ludzie pracują w domu przynajmniej przez jakiś czas
Niedawne badania konsumenckie pokazuje, że ponad 74% Polaków będzie robić zakupy online nawet po zakończeniu pandemii. W porównaniu z krajami Europy Zachodniej, w Polsce wciąż istnieje stosunkowo niewielka liczba sklepów internetowych. Dlatego na rynku e‑commerce wciąż jest dużo miejsca. Wyjaśnij, jak najlepiej przygotować swój e‑sklep i dołącz do lokalnych, odnoszących sukcesy sprzedawców.
Na co zwrócić uwagę w 2021 roku przy sprzedaży online w Polsce
V roku 2020 powstało prawie 11 800 e‑sklepów , ale także ponad 5000 zawiesiło swoją działalność. W rezultacie niektóre sklepy internetowe były w stanie dostosować się do sytuacji pandemii, a inne nie. Oznacza to, że pewna grupa konsumentów z negatywnym doświadczeniem może kwestionować korzyści płynące z zakupów cyfrowych. Jak więc prowadzić sklep internetowy i na co zwrócić szczególną uwagę?
Ile kosztują zakupy przez komputer w Polsce vs. smartfony
Polacy korzystają z e‑zakupów najczęściej przez notebook (74%).
Dalej:
2. smartphone (61%)
3. komputer (54%)
4. tablet (27%)
5. czytnik ebooków (3%)
Mimo, że zakupy przez smartfon wciąż znajdują się na drugim miejscu w Polsce, nie zapomnij zoptymalizować swojej strony internetowej pod kątem interfejsu smartfona. Dzięki temu dotrzesz do większej liczby użytkowników i znacznie zwiększysz swoje szanse na uzyskanie lepszych wyników wyszukiwania.
Przyspieszenie zakupów online wpływa na wymagania dotyczące jakości ruchu
Rosnące tempo życia i możliwość zakupów w dowolnym momencie sprawia, że klienci chcą szybciej otrzymać zamówiony towar.
- 36% ankietowanych Polaków oczekuje dostawy już następnego dnia po złożeniu zamówienia.
- 35% respondenci chcieliby mieć zakupiony towar pod ręką w ciągu dwóch dni od transakcji.
- W dniu złożenia zamówienia 11% respondentów chciałoby otrzymać swój zakup.
Jakie są najpopularniejsze usługi kurierskie w Polsce:
- DPD (26%)
- DHL (25%)
- InPost (15%)
- żadna ze spółek giełdowych (13%)
- Pocztex (10%)
- GLS (5%)
- UPS (4%)
- FedEx (2%)
Płatności kartą stopniowo drukują gotówkę przy odbiorze
W porównaniu do tradycyjnych zakupów Polacy postrzegają zakupy elektroniczne jako tańsze i korzystniejsze pod względem możliwości miejsca i czasu ich realizacji. Zapewnia im również wiele metod dostawy i metod płatności. Choć płatność przy odbiorze jest nadal najczęściej stosowaną formą płatności w Polsce, klienci coraz częściej sięgają po automatyczne płatności online.
Najpopularniejsze metody płatności online w Polsce to:
- Natychmiastowe przelewy online — Pay-by-link
- Karty kredytowe Visa lub Mastercard
- eRaty i Przelewy24 “Kup — zapłać póżniej
- BLIK i płatności telefoniczne
Tam Polacy najczęściej szukają inspiracji do zakupów
Tuż za korzystaniem z mediów społecznościowych w Polsce inspiruje się zakup porównywarki towarów. Dlatego nawet w Polsce często wystarczy nie tylko prowadzić e‑sklep, ale także reklamować się na lokalnych produktach.
Jakie są najpopularniejsze polskie komparatory towarów:
Z Mergadem samodzielnie ustawisz reklamę dla znanych polskich formatów
Rozważasz ekspansję na polski rynek internetowy? Z Mergado użyj formatów dla porównywarek produktów, z których już korzystasz i przekonwertuj je na te, których aktualnie potrzebujesz. Dzięki naszemu wirtualnemu administratorowi możesz automatycznie zarządzać plikami danych. W Mergad będziesz mógł samodzielnie zarządzać reklamą e‑sklepu - przyspieszy to codzienne działania marketingowe i oszczędzi koszty pracy programistów.
Wiadomość E — handel w Europie 2020 Postnord pokazuje, że polski e‑commerce rozwija się bardzo dynamicznie. Jest to zatem wciąż odpowiednie środowisko do rozwoju profesjonalnych sklepów i usług internetowych. Dowiedz się, jakie nawyki nabyli lokalni konsumenci podczas pandemii, zacznij swój biznes zgodnie z aktualnymi trendami.
Może Cię również zainteresować:
Łukasz zajmuje się większością komunikacji w języku czeskim w Mergado. Poprzez blogi, pocztę e‑mail i sieci społecznościowe regularnie dostarcza czytelnikom e‑commerce informacji dotyczących handlu elektronicznego oraz wskazówki od Mergado. Kiedy nie jest copywriterem lubi proste rzeczy, takie jak badminton, wycieczki, ukryte perełki z muzyki lat 80. i owoce morza podawane z czerwonym winem.
Add new comment