Słowa kluczowe- czym są, jak je wybierać i jak z nimi pracować aby osiągnąć sukces?

Artykuł publikowany 04. 06. 2019
| 4 minuty czytania

W dzisiejszym artykule piszemy o tym jak wybierać słowa klucze w ehandlu i jakie są dobre praktyki ich doboru z perspektywy Google Ads.

Czym są słowa kluczowe?

Umieszczając treści w internecie chcemy aby były one łatwo wyszukiwalne, jednak przeciętna strona zawiera ogromną ilość słów. Aby pomóc wyszukiwarkom w pogrupowaniu niezliczonej ilości stron i z gąszczu informacji wyciągnąć te najistotniejsze powstały słowa kluczowe. Hasła, których celem jest jak najtrafniej opisać co jest kwintesencją danej strony internetowej.

Słowa klucze są także używane w celu przekazania komunikatu do aplikacji reklamujących twoje treści jak na przykład Google Ads. W celu użycia ich do celów reklamowych ponosi się koszt ustalony odgórnie przez aplikację i jest on ustalany na podstawie wielu czynników między innymi konkurencji na rynku, wyniku jakości czy współczynnika klikalności. 

Wybór dobrych słów kluczowych ułatwi rozpoznawalność twojej marki a także dzięki celowaniu w konkretną grupę docelową obniży koszty kampanii reklamowej.

Jak używać słów kluczy?

Jak opisać swoją stronę jednym słowem? Przyjrzyjmy się kilku praktykom przynoszącym pozytywne rezultaty.

1. Jakich słów kluczowych używają klienci?

Bardzo ważne jest aby słowa klucze były rozpoznawalnewyszukiwalne. Zastanawiasz się jak je wybrać? Usiądź z kartką papieru I zastanów się jakie określenia najlepiej opisują twój asortyment. Słowa których szukasz są niezbyt skomplikowane i łatwo kojarzone z konkretnymi przedmiotami.

Przykład: Sprzedajesz ubrania? Określ dokładnie ich styl. Czy są to ubrania sportowe, czy eleganckie? Jakiej marki? Jakie słowa opisują kampanię reklamową którą promujesz?

Wskazówka Mergado: Nie zapomnij uwzględnić słów opisujących aplikacji używanych przez twoich klientów takich jak np. Amazon oraz słów adresujących ich działania jak “kup … (tu wpisz nazwę swojego produktu)”

2. Wyklucz nie pasujące słowa kluczowe

Usuń wszystkie słowa kluczowe odwołujące się do produktów, których nie reklamujesz.

Przykład: jeśli reklamujesz wspomnianą wcześniej odzież I w twoim asortymencie nie ma artykułów damskich, usuń ze słowa takie jak damskie, żeńskie, itp.

3. Ogólnie czy szczegółowo?

Wydawałoby się że bardziej ogólne słowa kluczowe trafią do większej grupy odbiorczej, ale w takim założeniu jest kilka elementów na które warto zwrócić uwagę:

  • CTR- im mniejszy wskaźnik klikalności tym niższa jakość twojej reklamy, a jakość reklamy ma bezpośredni wpływ na częstość jej wyświetlania. Aby dowiedzieć się więcej o tym jak podnieść jakość twoich reklam czytaj TUTAJ.
  • Cena CPC (czyli cena za twoje reklamy)- wraz z konkurencyjnością słowa kluczowego wzrasta jego cena. Cena słów kluczowych ustalana jest na podstawie aukcji. Ustalasz najwyższą cenę jaką chcesz zapłacić i liczysz na to, że nikt nie będzie oferował lepszej ceny pod danym słowem. Im bardziej ogólne słowo, tym większa konkurencja i mniejsze prawdopodobieństwo, że ktoś Cię nie przebije lepszą ceną.

Aby zdecydować która opcja jest dla ciebie bardziej opłacalna, musisz zdecydować co dokładnie jest celem twojej kampanii. Inne strategie reklamowe są w celu sprzedaży wiertarek wkrętowych, a inne w celu reklamy lokalnych usług hydraulicznych. W zależności od tego czego oczekujesz po swojej kampanii podejmij decyzję.

4. Grupuj słowa kluczowe

Dla wszystkich tych oferujących bardzo zróżnicowany asortyment, ale chcących dokładnie opisać ich produkty istnieje możliwość grupowania słów kluczy.

Przykład: Jeśli masz odzież damską I męską podziel reklamy na dwie grupę pierwszą skierowaną do mężczyzn a drugą do kobiet.

5. Ilość słów kluczowych

Nie ma dokładnych wytycznych co do tego ile słów kluczowych może byc uzyte, ale za dobrą praktykę uznaje się liczbę od 5 do 20. Ma to na celu  wyszczególnienie co jest reklamowane, tak aby ich reklamy mogły byc wyświetlone konkretnej grupie docelowej. Jeśli martwi cię, że w języku polskim wiele słów może być wyszukiwanych w różnych formach, Google przychodzi z pomocą. Algorytm Google będzie wyświetlał twoje reklamy nie tylko dla identycznych wartości, ale także dla wartości odpowiadającej liczbie mnogiej danego słowa, a także biorąc pod uwagę najbardziej popularne literówki. 

6. Korzystaj z danych pomocniczych

Aby ułatwić pracę ze słowami kluczowymi Google poleca korzystanie z raportów, pomagających zaplanować a następnie monitorować aktywność na słowach kluczowych.

  • Planer słów kluczowych to świetna aplikacja do ułożenia strategii. Jest to narzędzie pomagające śledzić I oszacować skuteczność kampanii,. Dodatkowo narzędzie podpowie Ci słowa klucze powiązane z tymi których używasz w kreowaniu swojej kampanii.
  • Raport wyszukiwanych haseł służy do śledzenia aktywności na słowach kluczowych. Dzięki temu narzędziu dowiesz się czego szukali użytkownicy i na co kliknęli widząc wyniki. Korzystając z danych dostarczanych przez raport usuń słowa kluczowe, które nie przynoszą Ci kliknięć zastępując je bardziej klikalnymi.
  • Dopasowania słów kluczowych to opcja, pomagająca określić dla jakich wyników wyszukiwania twoje hasło będzie wyświetlane. Możesz wybrać jedną lub większą liczbę dopasowań, tak aby jak najlepiej dopasować swoją reklamę do potrzeb odbiorców.

Słowa kluczowe mogą przynieść twojemu sklepowi rozpoznawalność i pomóc sprzedawać asortyment. Zgadzacie się?

Czy wspomniane praktyki sa wam znane? Czy dodalibyście coś do tej listy? Dajcie nam znać w komentarzach.

Autor / Anna Grzelczak / 04. 06. 2019

Add new comment

Treść tego pola jest prywatna i nie będzie udostępniana publicznie.
By submitting a comment, you agree to the processing of personal data.