ZAGRANICZNA EKSPANSJA Z MERGADO: REPUBLIKA CZESKA 

Artykuł publikowany 14. 01. 2019
| 4 minuty czytania

Republika Czeska w ostatnich latach stała się bardzo silnym graczem na rynku e‑commerce. Czesi kochają sklepy internetowe i darzą je coraz większym zaufaniem. Wg. Expandeco na jeden sklep internetowy przypada 246 mieszkańców, co plasuje Czechy na pierwszym miejscu jeśli chodzi o ilość e‑sklepów na osobę. Relatywnie niewielka Republika Czeska posiada około 40 tysięcy sklepów internetowych. Obroty czeskiego e‑commerce w poprzednim roku wzrosły aż o 18%. Zagraniczna Ekspansja z Mergado to cykl artykułów, w których znajdziesz istotne informacje dotyczące danego państwa, tego jakie panują tam warunki, kto jest wielkim graczem, jakie porównywarki są absolutną podstawą oraz jak efektywnie wykorzystać do ekspansji Mergado. Pierwszym krajem na którym skupimy naszą uwagę są Czechy. Nawet jeśli rozszerzyłeś swoją działalność o ten rynek, sprawdź czy na pewno wykorzystujesz wszystkie jego możliwości.

Czechy są blisko

Republika Czeska staje się naturalnym kierunkiem ekspansji zagranicznej w polskim e‑commerce. I choć na pierwszy rzut oka mogłoby się wydawać, że rynek czeski jest przesycony (40 tysięcy e‑sklepów na 10 milionów mieszkańców), to nic bardziej mylnego. Czechy to raj dla właścicieli sklepów internetowych. Obroty czeskiego e‑commerce nieustannie rosną.  Według Miroslava Uďana, CEO Shopetu, do roku 2022 w Czechach ma być ponad 50 tysięcy e‑sklepów. Polacy ekspandują do Republiki Czeskiej bowiem z geograficzną bliskością łączą bliskość kulturową. Pamiętajmy jednak o tym, że często miłość polsko — czeska jest jednostronna.

Podstawowe porównywarki cenowe w Republice Czeskiej

Heureka.cz

Swoistym fenomenem jest Heureka.cz - niekwestionowany numer jeden na rynku, zarówno w Czechach jak i na Słowacji. To właśnie tutaj Czesi zaczynają swoje e‑zakupy. Większość sklepów internetowych ma największe dochody właśnie z Heureki. Rzecz jasna, jest tam równie wielka konkurencja. O tym, że cena nie jest jedynym czynnikiem zachęcającym do zakupu, świadczy chociażby fakt, że na Heurece funkcjonuje program “Ověřeno zákazníky” — w Polsce istnieje od 2009 roku niemal identyczny koncept pod nazwą “zaufane opinie”.

Zboží.cz

Na drugim miejscu plasuje się Zboží.cz. Jest to kolejna porównywarka cenowa założona w roku 2007. Pierwotnie funkcjonowała jako porównywarka wyświetlająca jedynie produkty e‑sklepów i ich ceny, od roku 2014 Zboží zmieniło swój koncept i zaczęło działać podobnie do Heureki dodając recenzje, czy videorecenzje użytkowników.

Hledejceny.cz

Kolejna pozycja należy do Hledejceny.cz — posiada opcję wyszukiwania produktów, użytkownicy mogą uczestniczyć w dyskusji dotyczącej danego produktu oraz oceniać dany towar. 

Poza topową trójką istnieją inne, mniejsze porównywarki. Na uwagę zasługują:

Specjalizowane porównywarki cenowe w Czechach

W Republice Czeskiej znajdziemy również specjalizowane porównywarki cenowe. Jeśli posiadasz taki rodzaj produktów w swoim e‑sklepie, nie powinno Cię tam zabraknąć. Promując swoje towary w takim miejscu nie tylko zwiększysz ich widoczność, ale również podniesiesz konwersję. 

  • Favi.cz –  wyszukiwarka mebli i dekoracji. Znajdziesz tu takie sekcje jak łazienka, kuchnia, salon, sypialnia, pokój dziecięcy, przedpokój, czy ogród.
  • Biano.cz –  czeska porównywarka z kategorii dom, która poza zdjęciem i ceną produktu nie wyświetla żadnych innych informacji. Nie można dokonywać zakupu bezpośrednio na stronie, po kliknięciu w dane zdjęcie użytkownik zostaje przekierowywany na stronę konkretnego e‑sklepu.
  • Glami.cz – jest to połączenie porównywarki cenowej z mediami społecznościowymi, skupia się na modzie i dodatkach.
  • Designforumshop.com – wyszukiwarka, galeria foto inspiracji, sieć społecznościowa, na której producenci prezentują swoje marki i produkty.

Formaty obsługiwane przez Mergado

Obecnie Mergado obsługuje aż 30 formatów, z których możesz korzystać na terenie Republiki Czeskiej

Dostawa i rodzaje płatności

Często to już nie cena decyduje o tym, czy kupimy dany produkt. Równie istotna jest forma płatności i dostawa. Szybka dostawa, przejrzysty sposób ekspedycji zamówienia, łatwa płatność on-line, czy dobra dostępność do miejsc odbioru — to są jedne z głównych czynników, według których Czesi wybierają e‑sklepy. Jeśli Twój sklep internetowy spełnia te warunki, możesz założyć, że z wielka prawdopodobnością klient ponownie dokona u Ciebie zakupu.

Jaką formę płatności preferują Czesi?

Pierwsze miejsce Ex æquo dla opcji za pobraniem oraz przelewu bankowego ( po 34%), drugie miejsce osobisty odbiór (23%), trzecie i ostatnie płatność kartą (9%).

Z usług jakich dostawców najchętniej korzystają mieszkańcy Republiki?

Teraz już wiesz na jakie porównywarki warto zwrócić uwagę, albo z jakim dostawcą rozpocząć współpracę, by nie utopić pieniędzy w kraju nad Wełtawą. E‑commerce w Czechach rozwija się w zawrotnym tempie i mimo ogromnej ilości e‑sklepów ciągle tworzy miejsca dla nowych. Interesuje Cię ekspansja na inne zagraniczne rynki?

W następnej części naszego cyklu zagraniczna ekspansja z Mergado sprawdzimy jak wygląda e‑commerce na Słowacji.

Autor / Natalia Giza / 14. 01. 2019

Add new comment

Treść tego pola jest prywatna i nie będzie udostępniana publicznie.
By submitting a comment, you agree to the processing of personal data.