ECOMMERCE JEST EKOLOGICZNE

Raport opublikowany przez amerykański uniwersytet MIT jest jasny. Zakupy online są bardziej ekologiczne niż te w sklepie stacjonarnym. Co to znaczy?

Ekologia, zero waste czy zrównoważony rozwój to nazwy tego samego trendu skupionego na działaniach ograniczających negatywny wpływ jednostek na naszą planetę. Na szczęście dla e-commerce bardzo często ekologia idze w parze z ekonomią, dlatego zachęcamy Was do dowiedzenia się więcej o tym jak Wasz sklep może zmniejszyć swój wpływ na środowisko. 

Ślad węglowy ecommerce

Zakupy online mają szansę być bardziej ekologiczne niż te w sklepie stacjonarnym z kilku powodów. Redukcja śladu węglowego wynikająca z dostawy towaru bezpośrednio do domu klienta, pomijając transport do i ze sklepu jest jedynie pierwszym z nich.

Ekologiczna dostawa

Innym sposobem, w jaki sklep online może zmniejszyć swoje emisje jest wprowadzenie do oferty zrównoważonej dostawy.

Pro ekologiczna dostawa to taka, która opiera sie na efektywnym rozplanowaniu trasy przewoźnika i daje możliwość zbiorowej wysyłki towarów.

Ślad węglowy dostawy jest liczony dzieląc emisje z transportu przez ilość przewiezionych produktów. Im więcej produktów jest przewożonych w konkretną lokalizację, tym mniejszy ślad węglowy ich dostawy.

Dobrym przykładem dostawy o niskich emisjach jest dowóz do Paczkomatu InPost, ponieważ transport dowozi dużą ilość produktów w jedno miejsce.

Inny typ ekologicznej dostawy jest hurtowa wysyłka. Taki sposób wysyłki jest obecnie testowany w Stanach Zjednoczonych i Niemczech, przez giganta e-commerce Amazon, a wyniki pierwszych prób oceniane są bardzo pozytywnie.

Czego unikać?

Pro-ekologicznym a zarazem pro-ekonomicznym trendem jest odchodzenie od 24 godzinnej i darmowej dostawy. Giganci rynku odzieżowego jak H&M czy Zalando donoszą, że takie formy dowozu produktów nie są opłacalne finansowo i już rozpoczęli proces wycofywania ich z rynku.

Ekologiczne opakowania

Wracając do ekologii coraz częściej powraca temat opakowań przesyłek. Zrównoważone opakowania to te, które są wykonane z materiałów kompostowalnych lub z recyklingu. Dobrym wyborem są tutaj papier, plastik z recyklingu lub biodegradowalny.

Na rynku polskiego e-commerce prowodyrem przetwarzanych opakowań jest grupa LPP. Ubrania marek Reserved i Mohito wysyłane są w plastikowych torbach pochodzących z recyklingu..

Ekologiczne e-commerce - Jak e-sklepy mogą zadbać o środowisko?

O krok dalej idzie gigant odzieżowy Zalando testując wprowadzenie opakowań wielokrotnego użytku. Taka forma wysyłki wymaga dodatkowych działań od klientów, jednak jej rokowania są pozytywne. Aż 83% Niemców i 67% Finów zadeklarowało chęć odesłania zużytych opakowań, w celu zmniejszenia ilości produkowanych przez siebie plastikowych śmieci.

Ekologiczne wypełniacze

Wypełniacze są równie ważne co opakowanie. Styropian nie nadaje się do recyklingu, a folia bąbelkowa jest produktem jednorazowego użytku. Myśląc o nadchodzących dyrektywach UE, zabraniających korzystania z jednorazowych plastików warto rozejrzeć się za ekologiczną alternatywą do wypełnienia pustej przestrzeni w pudełkach.

Wśród najpopularniejszych ekologicznych wypełniachy są:

  • chrupki z kukurydzy 
  • papierowe wiorki
  • papierowe loki
  • siatka jutowa

Przejrzyj oferty Trecco lub Centrum Pakowania aby dowiedzieć się więcej.

Rynek wtórny przyszłością e-commerce?

Mówiąc o ekolicznych zakupach, nie można zapomnieć o rosnącym zainteresowaniu rynkiem wtórnym. Przykładem jest tu amerykańska strona ThreadUp, mająca w ofercie jedynie używane produkty. 

W Polsce hitem jest aplikacja Vinted oferująca możliwość sprzedaży i zakupu używanych przedmiotów. Aplikacja ta ma już ponad 25 mln użytkowników na terenie dwunastu krajów, i została wyceniona na 1 miliard euro. 

Prognozy rozwoju rynku wtórnego 2012-2023

Jeśli zastanawiasz się jak wprowadzić produkty używane do swojej oferty warto zwrócić uwagę na to co robią gracze na arenie światowej.

W branży odzieżowej popularne jest wprowadzanie całej linii produktów używanych, jak Re/Done dla Levis lub współpraca z platformą rynku wtórnego jak w przypadku Selply i H&M

W branży IT popularna jest odsprzedaż produktów oznakowanych jako Seller Refurbished. Często są to produktów zwrócone ze względu na wady, a następnie naprawione i sprzedawane z gwarancją. Jednym z wiodących graczy na rynku korzystających z tej praktyki jest Apple

 

Jeśli dokonasz ekologicznych wyborów nie zapomnij poinformować o nich w specjalnej stronie w swoim e- sklepie. Łatwo dostępne informacje zachęcą niezdecydowanych klientów do dokonania zakupu.

Zakładkę taką można nawać

  • Zrównoważony Rozwój
  • Jak dbamy o ekologię
  • Środowisko, itp.

Oto nasze sposoby aby e-sklepy były ekologiczne. Możliwe, że niektóre z tych praktyk były juz u Was w sklepie obecne. Jeśli tak, dajcie nam znać w komentarzach które.

Dodaj komentarz