Raport opublikowany przez amerykański uniwersytet MIT jest jasny. Zakupy online są bardziej ekologiczne niż te w sklepie stacjonarnym. Co to znaczy?
Ekologia, zero waste czy zrównoważony rozwój to nazwy tego samego trendu skupionego na działaniach ograniczających negatywny wpływ jednostek na naszą planetę. Na szczęście dla e-commerce bardzo często ekologia idze w parze z ekonomią, dlatego zachęcamy Was do dowiedzenia się więcej o tym jak Wasz sklep może zmniejszyć swój wpływ na środowisko.
Ślad węglowy ecommerce
Zakupy online mają szansę być bardziej ekologiczne niż te w sklepie stacjonarnym z kilku powodów. Redukcja śladu węglowego wynikająca z dostawy towaru bezpośrednio do domu klienta, pomijając transport do i ze sklepu jest jedynie pierwszym z nich.
Ekologiczna dostawa
Innym sposobem, w jaki sklep online może zmniejszyć swoje emisje jest wprowadzenie do oferty zrównoważonej dostawy.
Pro ekologiczna dostawa to taka, która opiera sie na efektywnym rozplanowaniu trasy przewoźnika i daje możliwość zbiorowej wysyłki towarów.
Ślad węglowy dostawy jest liczony dzieląc emisje z transportu przez ilość przewiezionych produktów. Im więcej produktów jest przewożonych w konkretną lokalizację, tym mniejszy ślad węglowy ich dostawy.
Dobrym przykładem dostawy o niskich emisjach jest dowóz do Paczkomatu InPost, ponieważ transport dowozi dużą ilość produktów w jedno miejsce.
Inny typ ekologicznej dostawy jest hurtowa wysyłka. Taki sposób wysyłki jest obecnie testowany w Stanach Zjednoczonych i Niemczech, przez giganta e-commerce Amazon, a wyniki pierwszych prób oceniane są bardzo pozytywnie.
Czego unikać?
Pro-ekologicznym a zarazem pro-ekonomicznym trendem jest odchodzenie od 24 godzinnej i darmowej dostawy. Giganci rynku odzieżowego jak H&M czy Zalando donoszą, że takie formy dowozu produktów nie są opłacalne finansowo i już rozpoczęli proces wycofywania ich z rynku.
Ekologiczne opakowania
Wracając do ekologii coraz częściej powraca temat opakowań przesyłek. Zrównoważone opakowania to te, które są wykonane z materiałów kompostowalnych lub z recyklingu. Dobrym wyborem są tutaj papier, plastik z recyklingu lub biodegradowalny.
Na rynku polskiego e-commerce prowodyrem przetwarzanych opakowań jest grupa LPP. Ubrania marek Reserved i Mohito wysyłane są w plastikowych torbach pochodzących z recyklingu..
O krok dalej idzie gigant odzieżowy Zalando testując wprowadzenie opakowań wielokrotnego użytku. Taka forma wysyłki wymaga dodatkowych działań od klientów, jednak jej rokowania są pozytywne. Aż 83% Niemców i 67% Finów zadeklarowało chęć odesłania zużytych opakowań, w celu zmniejszenia ilości produkowanych przez siebie plastikowych śmieci.
Ekologiczne wypełniacze
Wypełniacze są równie ważne co opakowanie. Styropian nie nadaje się do recyklingu, a folia bąbelkowa jest produktem jednorazowego użytku. Myśląc o nadchodzących dyrektywach UE, zabraniających korzystania z jednorazowych plastików warto rozejrzeć się za ekologiczną alternatywą do wypełnienia pustej przestrzeni w pudełkach.
Wśród najpopularniejszych ekologicznych wypełniachy są:
- chrupki z kukurydzy
- papierowe wiorki
- papierowe loki
- siatka jutowa
Przejrzyj oferty Trecco lub Centrum Pakowania aby dowiedzieć się więcej.
Rynek wtórny przyszłością e-commerce?
Mówiąc o ekolicznych zakupach, nie można zapomnieć o rosnącym zainteresowaniu rynkiem wtórnym. Przykładem jest tu amerykańska strona ThreadUp, mająca w ofercie jedynie używane produkty.
W Polsce hitem jest aplikacja Vinted oferująca możliwość sprzedaży i zakupu używanych przedmiotów. Aplikacja ta ma już ponad 25 mln użytkowników na terenie dwunastu krajów, i została wyceniona na 1 miliard euro.
Jeśli zastanawiasz się jak wprowadzić produkty używane do swojej oferty warto zwrócić uwagę na to co robią gracze na arenie światowej.
W branży odzieżowej popularne jest wprowadzanie całej linii produktów używanych, jak Re/Done dla Levis lub współpraca z platformą rynku wtórnego jak w przypadku Selply i H&M.
W branży IT popularna jest odsprzedaż produktów oznakowanych jako Seller Refurbished. Często są to produktów zwrócone ze względu na wady, a następnie naprawione i sprzedawane z gwarancją. Jednym z wiodących graczy na rynku korzystających z tej praktyki jest Apple.
Jeśli dokonasz ekologicznych wyborów nie zapomnij poinformować o nich w specjalnej stronie w swoim e- sklepie. Łatwo dostępne informacje zachęcą niezdecydowanych klientów do dokonania zakupu.
Zakładkę taką można nawać
- Zrównoważony Rozwój
- Jak dbamy o ekologię
- Środowisko, itp.
Oto nasze sposoby aby e-sklepy były ekologiczne. Możliwe, że niektóre z tych praktyk były juz u Was w sklepie obecne. Jeśli tak, dajcie nam znać w komentarzach które.
Komentarze
Dzień dobry,
to ja się pochwalę :)
W naszej firmie Pure Planet, ekologiczne opakowania dla gastronomii pakujemy korzystając tylko z ekologicznych rozwiązań. Jeśli ktoś chciałby się zainspirować - zapraszam do lektury: https://pureplanet.pl/pakujemy-eko
Dodaj komentarz