Zagraniczna ekspansja z Mergado: Słowacja

W pierwszej części serii poświęconej zagranicznej ekspansji z Mergado przyjrzeliśmy się w jakiej kondycji jest e-commerce w Czechach. Dziś weźmiemy pod lupę Słowację. Słowackie e-sklepy, porównywarki cenowe, dostawcy - to wszystko do złudzenia przypomina rynek czeski. Nie da się ukryć, że widoczna jest silna współpraca dwóch państw, tworzących niegdyś jedną Czechosłowację. Jakie są zatem różnice? Przede wszystkim słowacki e-commerce nie jest w pełni zmapowany, co oznacza, że daje nowym e-sklepom więcej miejsca.

E-commerce na Słowacji corocznie zwiększa swoje obroty. W roku 2017 była to kwota 937 milionów euro. Obecnie w 5,5 milionowym państwie działa 11 tysięcy e-sklepów (rok wcześniej było ich o 19% mniej). Najchętniej używaną porównywarką jest Heureka.sk działająca również w Czechach ( z domeną cz), ale bardzo silnym graczem staje się globalna potęga Aliexpress. Słowacy najchętniej kupują przez internet jedzenie, ubrania oraz kosmetyki.

Wykres przedstawiający kategorie produktów, które Słowacy najczęściej kupują w internecie. Źródło: heureka.sk

Najważniejsze porównywarki

Jak wspominaliśmy wcześniej, numerem jeden jest Heureka. Ta porównywarka posiada pełen zakres asortymentu, od kosmetyków, po ubrania, przez elektronikę i auta. Aby uzyskać dobre wyniki na tej porównywarce, musisz mieć swoje produkty sparowane do poprawnych kategorii produktów. To z łatwością zrobisz w Mergado.  

Jakie inne porównywarki na Słowacji wypróbować?

  • Najnakup.sk – drugie miejsce, zaraz za Heureką należy właśnie do tej porównywarki. Najnakup oferuje szeroki zakres asortymentu.
  • Pricemania.sk – na trzecim miejscu, zamyka podium pricemania.sk, na której możesz sprzedawać praktycznie jakiekolwiek produkty.

 

Specjalizowane porównywarki

Poza klasycznymi porównywarkami, które zawierają bardzo szerokie spektrum asortymentu, znajdziesz na Słowacji kilka porównywarek specjalizujących się w jeden dziedzinie. Takie rozwiązanie coraz bardziej podoba się klientom, którzy szukają np. mebli. Jeśli sprzedajesz produkty z kategorii dom, ogród, ubrania, dodatki - nie powinno Cię tam zabraknąć.

  • Glami.sk – ta porównywarka skupia się głównie na ubraniach i wszystkim co dotyczy mody, znajdziesz tam dodatki, torebki i buty.
  • Favi.sk – specjalizuje się w meblach i dodatkach do domu oraz ogrodu.
  • Biano.sk – podobnie jak Favi.sk specjalizuje się w meblach i dekoracjach, dodatkowo znajdziesz tu produkty do budowy i rekonstrukcji swoich czterech kątów.
Favi specjalizuje się w meblach i dekoracjach do domu. Źródło: favi.sk

Formaty obsługiwane przez Mergado

Mergado obecnie obsługuje 26 słowackich formatów. Ich przegląd oraz inne obsługiwane formaty znajdziesz tutaj.

Formaty obsługiwane na Słowacji

Dostawa i rodzaje płatności

Na Słowacji znajdziesz różnych dostawców. W przeciwieństwie do Czechów, którzy narzekają na swoją pocztę, Słowacy z usług słowackiej poczty chętnie korzystają. Tradycyjnie, w kontrze do niej istnieje wielu prywatnych dostawców. Najważniejszymi graczami są:  PPL, DPD i Zasielkovna.Głównym kryterium, wpływającym na wybór dostawcy jest rzecz jasna szybkość dostawy i przejrzystość ekspedycji.

Słowacy pod względem formy płatności są dosyć tradycyjni. Najchętniej wybierają opcję za pobraniem i płacą gotówką. Jenkaże z roku na rok, wzrasta liczba płatności online kartą czy przelewem.

Trendy na rok 2019

Patrząc na region Europy środkowej nie sposób nie wspomnieć, o tym, że Słowacja plasuje się na drugim miejscu pod względem ilości e-sklepów na mieszkańca. Jak już wspominaliśmy, pierwsze miejsce należy do Republiki Czeskiej. Na Słowacji coraz bardziej widocznym trendem staje się robienia zakupów przez urządzenia mobilne. Dlatego też, zadbaj o to, aby w Twoim e-sklepie ścieżka zakupowa i płatności była jak najprostsza. Nic tak nie zniechęca, jak długie formularze czy oczekiwanie na załadowanie się strony. Pamiętaj - czas to pieniądz.

Warto również przyjrzeć się rosnącej w siłę personalizacji. Trendy płynące z zachodu, stają się coraz bardziej widoczne w europie środkowej. Przykładowo e-sklep zoot.sk z powodzeniem korzysta z chatbota, inaczej wirtualnego asystenta. Njaprościej mówiąc, klient wypełnia podane kryteria i na podstawie uzyskanych odpowiedzi dostaje propozycje produktów, które spełniają jego oczekiwania.

Wskazówki na koniec

Na Słowacji średnia wysokość podatku to 20%. Jeśli szukasz na Słowacji Google Shopping, nie trać czasu, w tym państwie taka usługa nie istnieje. Mimo tego, że Słowacy i Czesi bez problemu porozumiewają się (każdy w swoim własnym języku), przy podjęciu decyzji dotyczącej rozpoczęcia działalności na słowackim rynku, konieczna jest słowacka wersja językowa.

Dodaj komentarz