Co jest najbardziej adresowane w bałkańskim handlu elektronicznym? Uzyskaj przegląd dzięki wewnętrznej ankiecie firmy Mergado

Czy chcesz ekspandować e-sklep na Bałkany? Zobacz, co jest ważne dla użytkowników lokalnych rynków internetowych. Pomoże Ci w tym badanie najczęściej omawianych tematów grup na Facebooku, które przeprowadziliśmy od maja 2020 do stycznia 2021. Dzięki niej zrozumiesz, na czym należy się skupić, penetrując bałkański e-commerce.

Z Mergado do Chorwacji, Słowenii i Serbii

Na początku zeszłego roku wybraliśmy się z Mergado na rynki e-commerce byłej Jugosławii. Przed ekspansją przeprowadziliśmy badanie rynku i oceniliśmy ryzyka. Na tej podstawie zdecydowaliśmy się na obsługę języków lokalnych w Chorwacji, Słowenii i Serbii.

Jednak nasze badania się nie skończyły. Trwają nadal. W krajach, w których się rozwijamy, chcemy być cały czas w centrum uwagi i wiedzieć, jakie są potrzeby każdego rynku i jakie są bieżące problemy. Dokonujemy również porównań z rynkami, na których już działamy. Chcemy wiedzieć, jakie są między nimi podobieństwa, a jednocześnie jak się różnią. To badanie subiektywne. Dlatego możesz pomyśleć, że oceniłbyś informacje inaczej.

Metodologia badań

Poniższe wyniki monitoringu pochodzą z okresu od maja 2020 do stycznia 2021. W tym czasie zadawano tysiące pytań i dyskutowano. Najpopularniejsze podzieliliśmy na tematy i obliczyliśmy ich częstotliwość. Oczywiste jest, że cały świat e-commerce jest poruszany nie tylko na Facebooku. Jest często używany głównie przez nowoprzybyłych, a wkład profesjonalistów jest rzadki. Ale my też byliśmy tym zainteresowani. Dlatego podzieliliśmy pytania na początkujących i zaawansowanych. Ze względu na prostotę i potrzeby artykułu dyskutantów z grup FB będziemy nazywać Bałkanami, ponieważ w tym badaniu postrzegaliśmy użytkowników mniej lub bardziej jednolicie. Zauważyliśmy, że znaczna część użytkowników jest podobnie obecna we wszystkich grupach w różnych krajach.

Tematy grup e-commerce na Facebooku wiele Ci powiedzą

Częścią naszej regularnej ankiety jest zbadanie, jakie tematy są omawiane w grupach e-commerce na Facebooku. Na Bałkanach monitorowaliśmy (i nadal monitorujemy przez RSS) pytania i dyskusje w naszych znanych, największych grupach na Facebooku zajmujących się e-commerce:

Zapraszamy do wykorzystania ich do własnych badań lub monitoringu.

Istnienie e-sklepów wiąże się z pracą agencji i freelancerów

Nie tylko operatorzy sklepów internetowych mogą skorzystać z wielu informacji o bałkańskim handlu elektronicznym. Jeśli jesteś freelancerem lub agencją, która ma ambicje przebicia się za granicą, w poniższym artykule znajdziesz również szereg przydatnych wskazówek.

Jakie są główne problemy związane z handlem elektronicznym, z którymi borykają się Bałkany?

Najczęściej omawianym tematem na bałkańskich grupach na Facebooku zajmujących się e-commerce są metody płatności. Są to głównie pytania i dyskusje o tym, które z nich są najlepsze, jak je połączyć i które mają najniższe opłaty.

Ponadto pojawiają się często zadawane pytania dotyczące systemu PayPal. Jak otworzyć na nim konto firmowe? Jak opodatkować dochód? Albo jak możesz wypłacić pieniądze w swojej walucie z PayPal? Interesujące są pytania dotyczące płatności przez SMS.

Bardziej zaawansowane Bałkany interesują się również kryptowalutami. Na przykład: „Mamy bramkę płatniczą, ale jak odbierać kryptowaluty i jak je odpowiednio opodatkować?”

Najpopularniejsze bramki płatnicze na Bałkanach na podstawie badań:

  1. Stripe
  2. Payoneer
  3. Monri (pochodzi z Chorwacji, według jej danych korzysta z niej 30% chorwackich e-sklepów)
  4. CorvusPay

A co z Twoim e-sklepem? Czy zezwalacie na płatności przez PayPal? Czy planujesz wprowadzić dodatkowe bramki płatnicze?

Dropshipping to duży temat na Bałkanach. Potwierdzają to często zadawane pytania dotyczące wieku, od którego można rozpocząć dropshipping. Związane z tym są często zadawane pytania dotyczące kursów szkoleniowych dropshipping i mentorów. Dyskusje dotyczą najczęściej kursów dropshippment prowadzonych przez Miloša Vašiča i Aleksandra Stanicia. Nie możemy jednak powiedzieć, czy te kursy są naprawdę tak popularne i uczęszczane, czy też jest to sztucznie stworzone zainteresowanie.

Najczęściej się dyskutuje o sprzedawcach z rynków AliExpress i Alibaba. Częstym tematem była również automatyzacja zamówień i związane z tym podłączenie do zapasów dostawców azjatyckich. Nie zabrakło również suplementów ze statystykami trendów w towarach na Aliexpress i Alibaba, na podstawie których dropshipperzy wybierają asortyment swojego e-sklepu.

Bałkany nie mają problemu z wyjściem poza kraj, w którym mieszkają. Dlatego część pytań dotyczyła również wykorzystania centrów realizacji zamówień w USA. Pytania dotyczyły głównie Zendrop, najbardziej opłacalne centra i instrukcje, jak je efektywnie sprzedawać.

Co to dla Ciebie oznacza?

E-kupujący w krajach byłej Jugosławii to wykwalifikowani dropshipperzy. Zobacz czas dostawy towarów swoich głównych konkurentów w kraju, w którym się rozwijasz. Czy to nie jest model dropshipping z długimi czasami dostawy? Oferowanie krótszych czasów dostawy może być główną przewagą konkurencyjną.

Fakt, że handlowcy z Bałkanów są zainteresowani sprzedażą za granicą, potwierdzają również pytania o wymogi prawne.

Tematy pytań:

  • wirtualna siedziba i zakładanie firm w innych krajach (np. w przypadku e-sklepu płacącego podatki w Chorwacji rozwiązanie fizycznego magazynu jest prawnie obowiązkowe, więc nie można bez niego handlować).
  • w jakich krajach są najlepsze warunki do prowadzenia biznesu
  • jakie są praktyki dotyczące płacenia podatków („Jeśli jestem Serbem i mam sklep internetowy w Anglii, komu mam płacić podatki?”)

Co musisz wiedzieć, jeśli chcesz reklamować się na Bałkanach

Chociaż kraje byłej Jugosławii są stosunkowo bliskie językowo i kulturowo, jednolite podejście nie wystarczy, aby rozwinąć kilka z nich naraz. Nie wszystkie kraje bałkańskie należą do Unii Europejskiej. Ponadto każdy ma inną walutę i kilka szczegółów, które musisz znać.

Ogólne pytania najczęściej zadawali początkujący traderzy. Większość tych dochodzeń miała miejsce podczas pierwszej fali pandemii, kiedy na Bałkanach rozpoczęła się blokada, a sklepy kamieniarskie zaczęły zakładać wirtualne oddziały.

Co najbardziej interesowało e-kupujących:

  • jakie są najlepsze kursy, aby skorzystać z edukacji marketingowej online
  • jakie usługi agencje marketingowe oferują sklepom internetowym
  • co to jest dropshipping
  • zapotrzebowanie na pracę ekspertów ds. marketingu

Bardziej zaawansowane obejmują pytania o oszustwa, takie jak skradzione strony na Facebooku lub skopiowane opisy produktów, a także prośbę o konkretną pomoc ze strony ekspertów (np. Rozwiązania SEO dla witryny sprzedawcy z tak dużą liczbą produktów).

Jak przyciągnąć Bałkany

Czy masz w swoim zespole bałkańskich specjalistów? Jeśli chcesz rozszerzyć działalność na te kraje z agencją marketingową lub jako freelancer, wypróbuj autopromocję poprzez doradztwo w grupach na Facebooku lub specjalistyczne kursy. Ułatwia to sklepom internetowym znalezienie partnerów, którzy zajmą się ich marketingiem.

Zapytania dotyczące reklam na Facebooku i Instagramie miały często charakter początkujący. Za ich pośrednictwem użytkownicy byli zachęcani przez freelancerów i agencje marketingowe do tworzenia reklam w ten sposób.

Jak to użyć

Szukasz inspiracji, jak dotrzeć do potencjalnych klientów od użytkowników Facebooka i Instagrama w Chorwacji? Zobacz, jak robią to dwie lokalne agencje, które zafascynowały nas swoimi studniówkami:

Z dyskusji na temat transportu dochodzimy do wniosku, że Bałkany to głównie dropshippers i eksperci w sprzedaży transgranicznej. Często zadawane pytania, takie jak: „Jesteśmy sklepem internetowym w Macedonii i chcemy wysyłać zamówienia do Chorwacji. Jak najlepiej to zrobić? ”Lub„ Kto zagwarantuje dostawę przesyłki z Holandii do Niemiec w ciągu dwóch dni roboczych? ”

Co jest najważniejsze podczas transportu towarów na Bałkanach

Nie zapomnij liczyć tutaj na dwie ceny transportu. Ceny za dostawę na kontynencie różnią się od cen za transport na wyspę i dlatego mogą się znacznie różnić.

Również początkujący marketingowcy zwykle zadają pytania dotyczące SEO i PPC. Tutaj także możesz dotrzeć do nowych klientów, którzy skorzystają z Twoich usług.

Wskazówki dotyczące zapytań:

  • Jak opodatkować reklamy Google?
  • Jak założyć konto?
  • Jak skonfigurować inteligentną kampanię? Dlaczego kampania inteligentna nie robi tego, czego chcę?

Na Bałkanach, w porównaniu np. Z czeskim e-commerce, reklamy na Viber i Whatsupp są częściej adresowane.

Szukasz eksperta PPC na Bałkany?

Zapytaj Miroslava Vargu. Ten senior PPC jest uważany za ojca PPC na Bałkanach.

Wiele zapytań w tej kategorii dotyczy polityki cenowej i bardziej udanej sprzedaży. Zaangażuj e-kupujących wiedzą o skuteczniejszej reklamie. Wielu e-kupujących, którzy potrzebują porady, może w ten sposób stać się Twoimi stałymi klientami, odpowiadając na pytania typu: „Wolisz prezenty czy kupony?” lub „Będziemy podnosić cenę od przyszłego roku, czy ktoś ma doświadczenie, jak to zrobić z sukcesem?”

Ten temat dotyczy najsilniejszego rozwiązania pudełkowego dla e-sklepów na Bałkanach, Shopify i e-commerce platforma WooCommerce pro WordPress. Jeśli możesz doradzić operatorom sklepów internetowych z różnymi połączeniami do tego rozwiązania, do przewoźników, do bramek płatniczych lub innych szablonów, zwiększysz atrakcyjność portfela agencji.

Chociaż porównywarki są niższe niż na dziesiątym miejscu naszego badania, poświęciliśmy im dużo uwagi. Zainteresowanie towarami na bałkańskich grupach na Facebooku jest nadal niewielkie. Mniejsza liczba zapytań w Chorwacji dotyczyła doświadczeń z największymi lokalnymi towarami Jeftinije i Nabava. W Macedonii i Serbii pytania skierowano w podobny sposób do lokalnego numeru jeden Eponudu. Jednak odpowiedzi lokalnych marketerów pokazują, że dobrze rozumieją problematykę towarów i mogą pomóc użytkownikom na profesjonalnym poziomie. Nawet w przypadku reklamy na lokalnych towarach, mając wiedzę, jak efektywnie z nich korzystać, zwiększysz potencjał pozyskiwania klientów na Bałkanach.

Porównywarki towarów mają duży potencjał do rozbudowy

  1. Rynek porówniarek bałkańskich nie jest jeszcze tak duży, jak np. W Czechach i na Słowacji. Jeśli chcesz rozszerzyć działalność na Bałkany, koniecznie wykorzystaj ich możliwości.
  2. Czeka tu na Ciebie wiele możliwości. Jak dotąd tylko 500 sklepów internetowych jest reklamowanych w największym komparatorze z krajów byłej Jugosławii:

Dzięki Mergado możesz samodzielnie skonfigurować reklamy dla znanych bałkańskich formatów

Czy rozważasz ekspansję na jeden z bałkańskich rynków internetowych? Dzięki Mergado użyjesz formatów porównawczych produktów, których już używasz, i przekonwertujesz je na te, których aktualnie potrzebujesz. Z naszym wirtualnym administratorem możesz automatycznie zarządzać plikami danych. W Mergado będziesz mógł samodzielnie zarządzać reklamą w e-sklepie - przyspieszy to codzienne zadania marketingowe i obniży koszty pracy programistów.

 

Co pokazuje badanie tematów poruszanych na Bałkanach? Że chociaż lokalni użytkownicy i użytkownicy e-commerce są nowicjuszami w handlu elektronicznym, są zainteresowani wypróbowaniem nowych możliwości. I tutaj jest wielka siła dla bardziej doświadczonych sprzedawców lub agencji marketingowych i freelancerów. Jeśli masz dobrą znajomość marketingu online, nie wahaj się dotrzeć do potencjalnych klientów dzięki swojemu profesjonalizmowi. Zwiększy to wiarygodność i zainteresowanie Twojej firmy.

 

Mogłoby Cię również zainteresować:

Dlaczego do rejestracji w Mergado potrzebujesz tak wielu danych osobowych i dlaczego się ich nie bać

Myślisz, że formularz rejestracyjny do Mergado dużo okienek i od razu chce od Ciebie dużo informacji, nawet jeśli chcesz tylko wypróbować Mergado? Nie musisz się o to martwić. Wyjaśnimy Ci poniżej.

01.09.2021
Utwórz główny plik danych i pozbądź się potrzeby oddzielnej edycji każdego eksportu

W Mergado zarządzasz reklamami na towarach, tworząc w nich eksport, w którym edytujesz niezbędne dane. Jeśli masz wiele eksportów i wielokrotnie wprowadzasz pewne korekty w każdym eksporcie osobno, możesz usprawnić ten proces, tworząc główny plik danych. Zobaczmy, jak to skonfigurowałeś, abyś mógł zbiorczo wprowadzić dużą część zmian.

13.05.2021
Jak importować feed do Mergado z Dropbox

Korzystasz z przechowywania w chmurze w swoim sklepie internetowym Dropbox? Oszczędzaj czas, szukając instrukcji dotyczących importowania kanałów do Mergado. Przygotowaliśmy dla Ciebie prostą procedurę, dzięki której bezproblemowo poprawnie skonfigurujesz udostępnianie plików.

20.04.2021

Dodaj komentarz