Co jest najbardziej adresowane w bałkańskim handlu elektronicznym? Uzyskaj przegląd dzięki wewnętrznej ankiecie firmy Mergado
Czy chcesz ekspandować e‑sklep na Bałkany? Zobacz, co jest ważne dla użytkowników lokalnych rynków internetowych. Pomoże Ci w tym badanie najczęściej omawianych tematów grup na Facebooku, które przeprowadziliśmy od maja 2020 do stycznia 2021. Dzięki niej zrozumiesz, na czym należy się skupić, penetrując bałkański e‑commerce.
Z Mergado do Chorwacji, Słowenii i Serbii
Na początku zeszłego roku wybraliśmy się z Mergado na rynki e‑commerce byłej Jugosławii. Przed ekspansją przeprowadziliśmy badanie rynku i oceniliśmy ryzyka. Na tej podstawie zdecydowaliśmy się na obsługę języków lokalnych w Chorwacji, Słowenii i Serbii.
Jednak nasze badania się nie skończyły. Trwają nadal. W krajach, w których się rozwijamy, chcemy być cały czas w centrum uwagi i wiedzieć, jakie są potrzeby każdego rynku i jakie są bieżące problemy. Dokonujemy również porównań z rynkami, na których już działamy. Chcemy wiedzieć, jakie są między nimi podobieństwa, a jednocześnie jak się różnią. To badanie subiektywne. Dlatego możesz pomyśleć, że oceniłbyś informacje inaczej.
Metodologia badań
Poniższe wyniki monitoringu pochodzą z okresu od maja 2020 do stycznia 2021. W tym czasie zadawano tysiące pytań i dyskutowano. Najpopularniejsze podzieliliśmy na tematy i obliczyliśmy ich częstotliwość. Oczywiste jest, że cały świat e‑commerce jest poruszany nie tylko na Facebooku. Jest często używany głównie przez nowoprzybyłych, a wkład profesjonalistów jest rzadki. Ale my też byliśmy tym zainteresowani. Dlatego podzieliliśmy pytania na początkujących i zaawansowanych. Ze względu na prostotę i potrzeby artykułu dyskutantów z grup FB będziemy nazywać Bałkanami, ponieważ w tym badaniu postrzegaliśmy użytkowników mniej lub bardziej jednolicie. Zauważyliśmy, że znaczna część użytkowników jest podobnie obecna we wszystkich grupach w różnych krajach.
Tematy grup e‑commerce na Facebooku wiele Ci powiedzą
Częścią naszej regularnej ankiety jest zbadanie, jakie tematy są omawiane w grupach e‑commerce na Facebooku. Na Bałkanach monitorowaliśmy (i nadal monitorujemy przez RSS) pytania i dyskusje w naszych znanych, największych grupach na Facebooku zajmujących się e‑commerce:
- Dropshipping Balkan (26,8 tyś. członków)
- eCommerce Hrvatska (7,1 tyś. członków)
- Glorify Balkan — eCommerce & Dropshipping zajednica Balkana (3,7 tyś. członków))
- Internet marketing Slovenia (1,7 tyś. członków)
- Dropshipping & eCommerce Macedonia (1,1 tyś. członków)
- E‑Commerce magazin (511 Podoba mi się)
Zapraszamy do wykorzystania ich do własnych badań lub monitoringu.
Istnienie e‑sklepów wiąże się z pracą agencji i freelancerów
Nie tylko operatorzy sklepów internetowych mogą skorzystać z wielu informacji o bałkańskim handlu elektronicznym. Jeśli jesteś freelancerem lub agencją, która ma ambicje przebicia się za granicą, w poniższym artykule znajdziesz również szereg przydatnych wskazówek.
Jakie są główne problemy związane z handlem elektronicznym, z którymi borykają się Bałkany?
-
Najczęściej omawianym tematem na bałkańskich grupach na Facebooku zajmujących się e‑commerce są metody płatności. Są to głównie pytania i dyskusje o tym, które z nich są najlepsze, jak je połączyć i które mają najniższe opłaty.
Ponadto pojawiają się często zadawane pytania dotyczące systemu PayPal. Jak otworzyć na nim konto firmowe? Jak opodatkować dochód? Albo jak możesz wypłacić pieniądze w swojej walucie z PayPal? Interesujące są pytania dotyczące płatności przez SMS.
Bardziej zaawansowane Bałkany interesują się również kryptowalutami. Na przykład: „Mamy bramkę płatniczą, ale jak odbierać kryptowaluty i jak je odpowiednio opodatkować?”
Najpopularniejsze bramki płatnicze na Bałkanach na podstawie badań:
- Stripe
- Payoneer
- Monri (pochodzi z Chorwacji, według jej danych korzysta z niej 30% chorwackich e‑sklepów)
- CorvusPay
A co z Twoim e‑sklepem? Czy zezwalacie na płatności przez PayPal? Czy planujesz wprowadzić dodatkowe bramki płatnicze?
-
Dropshipping to duży temat na Bałkanach. Potwierdzają to często zadawane pytania dotyczące wieku, od którego można rozpocząć dropshipping. Związane z tym są często zadawane pytania dotyczące kursów szkoleniowych dropshipping i mentorów. Dyskusje dotyczą najczęściej kursów dropshippment prowadzonych przez Miloša Vašiča i Aleksandra Stanicia. Nie możemy jednak powiedzieć, czy te kursy są naprawdę tak popularne i uczęszczane, czy też jest to sztucznie stworzone zainteresowanie.
Najczęściej się dyskutuje o sprzedawcach z rynków AliExpress i Alibaba. Częstym tematem była również automatyzacja zamówień i związane z tym podłączenie do zapasów dostawców azjatyckich. Nie zabrakło również suplementów ze statystykami trendów w towarach na Aliexpress i Alibaba, na podstawie których dropshipperzy wybierają asortyment swojego e‑sklepu.
Bałkany nie mają problemu z wyjściem poza kraj, w którym mieszkają. Dlatego część pytań dotyczyła również wykorzystania centrów realizacji zamówień w USA. Pytania dotyczyły głównie Zendrop, najbardziej opłacalne centra i instrukcje, jak je efektywnie sprzedawać.
Co to dla Ciebie oznacza?
E‑kupujący w krajach byłej Jugosławii to wykwalifikowani dropshipperzy. Zobacz czas dostawy towarów swoich głównych konkurentów w kraju, w którym się rozwijasz. Czy to nie jest model dropshipping z długimi czasami dostawy? Oferowanie krótszych czasów dostawy może być główną przewagą konkurencyjną.
-
Fakt, że handlowcy z Bałkanów są zainteresowani sprzedażą za granicą, potwierdzają również pytania o wymogi prawne.
Tematy pytań:
- wirtualna siedziba i zakładanie firm w innych krajach (np. w przypadku e‑sklepu płacącego podatki w Chorwacji rozwiązanie fizycznego magazynu jest prawnie obowiązkowe, więc nie można bez niego handlować).
- w jakich krajach są najlepsze warunki do prowadzenia biznesu
- jakie są praktyki dotyczące płacenia podatków („Jeśli jestem Serbem i mam sklep internetowy w Anglii, komu mam płacić podatki?”)
Co musisz wiedzieć, jeśli chcesz reklamować się na Bałkanach
Chociaż kraje byłej Jugosławii są stosunkowo bliskie językowo i kulturowo, jednolite podejście nie wystarczy, aby rozwinąć kilka z nich naraz. Nie wszystkie kraje bałkańskie należą do Unii Europejskiej. Ponadto każdy ma inną walutę i kilka szczegółów, które musisz znać.
-
Ogólne pytania najczęściej zadawali początkujący traderzy. Większość tych dochodzeń miała miejsce podczas pierwszej fali pandemii, kiedy na Bałkanach rozpoczęła się blokada, a sklepy kamieniarskie zaczęły zakładać wirtualne oddziały.
Co najbardziej interesowało e‑kupujących:
- jakie są najlepsze kursy, aby skorzystać z edukacji marketingowej online
- jakie usługi agencje marketingowe oferują sklepom internetowym
- co to jest dropshipping
- zapotrzebowanie na pracę ekspertów ds. marketingu
Bardziej zaawansowane obejmują pytania o oszustwa, takie jak skradzione strony na Facebooku lub skopiowane opisy produktów, a także prośbę o konkretną pomoc ze strony ekspertów (np. Rozwiązania SEO dla witryny sprzedawcy z tak dużą liczbą produktów).
Jak przyciągnąć Bałkany
Czy masz w swoim zespole bałkańskich specjalistów? Jeśli chcesz rozszerzyć działalność na te kraje z agencją marketingową lub jako freelancer, wypróbuj autopromocję poprzez doradztwo w grupach na Facebooku lub specjalistyczne kursy. Ułatwia to sklepom internetowym znalezienie partnerów, którzy zajmą się ich marketingiem.
-
Zapytania dotyczące reklam na Facebooku i Instagramie miały często charakter początkujący. Za ich pośrednictwem użytkownicy byli zachęcani przez freelancerów i agencje marketingowe do tworzenia reklam w ten sposób.
Jak to użyć
Szukasz inspiracji, jak dotrzeć do potencjalnych klientów od użytkowników Facebooka i Instagrama w Chorwacji? Zobacz, jak robią to dwie lokalne agencje, które zafascynowały nas swoimi studniówkami:
- zagrzebska Kontra
- SeekAndHit ze Splitu
-
Z dyskusji na temat transportu dochodzimy do wniosku, że Bałkany to głównie dropshippers i eksperci w sprzedaży transgranicznej. Często zadawane pytania, takie jak: „Jesteśmy sklepem internetowym w Macedonii i chcemy wysyłać zamówienia do Chorwacji. Jak najlepiej to zrobić? ”Lub„ Kto zagwarantuje dostawę przesyłki z Holandii do Niemiec w ciągu dwóch dni roboczych? ”
Co jest najważniejsze podczas transportu towarów na Bałkanach
Nie zapomnij liczyć tutaj na dwie ceny transportu. Ceny za dostawę na kontynencie różnią się od cen za transport na wyspę i dlatego mogą się znacznie różnić.
-
Również początkujący marketingowcy zwykle zadają pytania dotyczące SEO i PPC. Tutaj także możesz dotrzeć do nowych klientów, którzy skorzystają z Twoich usług.
Wskazówki dotyczące zapytań:
- Jak opodatkować reklamy Google?
- Jak założyć konto?
- Jak skonfigurować inteligentną kampanię? Dlaczego kampania inteligentna nie robi tego, czego chcę?
Na Bałkanach, w porównaniu np. Z czeskim e‑commerce, reklamy na Viber i Whatsupp są częściej adresowane.
Szukasz eksperta PPC na Bałkany?
Zapytaj Miroslava Vargu. Ten senior PPC jest uważany za ojca PPC na Bałkanach.
-
Wiele zapytań w tej kategorii dotyczy polityki cenowej i bardziej udanej sprzedaży. Zaangażuj e‑kupujących wiedzą o skuteczniejszej reklamie. Wielu e‑kupujących, którzy potrzebują porady, może w ten sposób stać się Twoimi stałymi klientami, odpowiadając na pytania typu: „Wolisz prezenty czy kupony?” lub „Będziemy podnosić cenę od przyszłego roku, czy ktoś ma doświadczenie, jak to zrobić z sukcesem?”
-
Ten temat dotyczy najsilniejszego rozwiązania pudełkowego dla e‑sklepów na Bałkanach, Shopify i e‑commerce platforma WooCommerce pro WordPress. Jeśli możesz doradzić operatorom sklepów internetowych z różnymi połączeniami do tego rozwiązania, do przewoźników, do bramek płatniczych lub innych szablonów, zwiększysz atrakcyjność portfela agencji.
-
Chociaż porównywarki są niższe niż na dziesiątym miejscu naszego badania, poświęciliśmy im dużo uwagi. Zainteresowanie towarami na bałkańskich grupach na Facebooku jest nadal niewielkie. Mniejsza liczba zapytań w Chorwacji dotyczyła doświadczeń z największymi lokalnymi towarami Jeftinije i Nabava. W Macedonii i Serbii pytania skierowano w podobny sposób do lokalnego numeru jeden Eponudu. Jednak odpowiedzi lokalnych marketerów pokazują, że dobrze rozumieją problematykę towarów i mogą pomóc użytkownikom na profesjonalnym poziomie. Nawet w przypadku reklamy na lokalnych towarach, mając wiedzę, jak efektywnie z nich korzystać, zwiększysz potencjał pozyskiwania klientów na Bałkanach.
Porównywarki towarów mają duży potencjał do rozbudowy
- Rynek porówniarek bałkańskich nie jest jeszcze tak duży, jak np. W Czechach i na Słowacji. Jeśli chcesz rozszerzyć działalność na Bałkany, koniecznie wykorzystaj ich możliwości.
- Czeka tu na Ciebie wiele możliwości. Jak dotąd tylko 500 sklepów internetowych jest reklamowanych w największym komparatorze z krajów byłej Jugosławii:
- Ceneje.si (512 e‑sklepów)
- Nabava.net (400 e‑sklepów)
- Eponuda.com (+/- 400 e‑sklepów)
- Jefitnije.hr (327 e‑sklepów)
- Idealno.rs (249 e‑sklepów)
- Pametno.rs (182 e‑sklepów)
- Idealno.ba (102 e‑sklepów)
- Pametno.si (79 e‑sklepów)
Dzięki Mergado możesz samodzielnie skonfigurować reklamy dla znanych bałkańskich formatów
Czy rozważasz ekspansję na jeden z bałkańskich rynków internetowych? Dzięki Mergado użyjesz formatów porównawczych produktów, których już używasz, i przekonwertujesz je na te, których aktualnie potrzebujesz. Z naszym wirtualnym administratorem możesz automatycznie zarządzać plikami danych. W Mergado będziesz mógł samodzielnie zarządzać reklamą w e‑sklepie — przyspieszy to codzienne zadania marketingowe i obniży koszty pracy programistów.
Co pokazuje badanie tematów poruszanych na Bałkanach? Że chociaż lokalni użytkownicy i użytkownicy e‑commerce są nowicjuszami w handlu elektronicznym, są zainteresowani wypróbowaniem nowych możliwości. I tutaj jest wielka siła dla bardziej doświadczonych sprzedawców lub agencji marketingowych i freelancerów. Jeśli masz dobrą znajomość marketingu online, nie wahaj się dotrzeć do potencjalnych klientów dzięki swojemu profesjonalizmowi. Zwiększy to wiarygodność i zainteresowanie Twojej firmy.
Mogłoby Cię również zainteresować:
Łukasz zajmuje się większością komunikacji w języku czeskim w Mergado. Poprzez blogi, pocztę e‑mail i sieci społecznościowe regularnie dostarcza czytelnikom e‑commerce informacji dotyczących handlu elektronicznego oraz wskazówki od Mergado. Kiedy nie jest copywriterem lubi proste rzeczy, takie jak badminton, wycieczki, ukryte perełki z muzyki lat 80. i owoce morza podawane z czerwonym winem.
Add new comment