ECOMMERCE JEST EKOLOGICZNE

Artykuł publikowany 06. 01. 2020
| 3 minuty czytania

Raport opublikowany przez amerykański uniwersytet MIT jest jasny. Zakupy online są bardziej ekologiczne niż te w sklepie stacjonarnym. Co to znaczy?

Ekologia, zero waste czy zrównoważony rozwój to nazwy tego samego trendu skupionego na działaniach ograniczających negatywny wpływ jednostek na naszą planetę. Na szczęście dla e‑commerce bardzo często ekologia idze w parze z ekonomią, dlatego zachęcamy Was do dowiedzenia się więcej o tym jak Wasz sklep może zmniejszyć swój wpływ na środowisko. 

Ślad węglowy ecommerce

Zakupy online mają szansę być bardziej ekologiczne niż te w sklepie stacjonarnym z kilku powodów. Redukcja śladu węglowego wynikająca z dostawy towaru bezpośrednio do domu klienta, pomijając transport do i ze sklepu jest jedynie pierwszym z nich.

Ekologiczna dostawa

Innym sposobem, w jaki sklep online może zmniejszyć swoje emisje jest wprowadzenie do oferty zrównoważonej dostawy.

Pro ekologiczna dostawa to taka, która opiera sie na efektywnym rozplanowaniu trasy przewoźnika i daje możliwość zbiorowej wysyłki towarów.

Ślad węglowy dostawy jest liczony dzieląc emisje z transportu przez ilość przewiezionych produktów. Im więcej produktów jest przewożonych w konkretną lokalizację, tym mniejszy ślad węglowy ich dostawy.

Dobrym przykładem dostawy o niskich emisjach jest dowóz do Paczkomatu InPost, ponieważ transport dowozi dużą ilość produktów w jedno miejsce.

Inny typ ekologicznej dostawy jest hurtowa wysyłka. Taki sposób wysyłki jest obecnie testowany w Stanach Zjednoczonych i Niemczech, przez giganta e‑commerce Amazon, a wyniki pierwszych prób oceniane są bardzo pozytywnie.

Czego unikać?

Pro-ekologicznym a zarazem pro-ekonomicznym trendem jest odchodzenie od 24 godzinnej i darmowej dostawy. Giganci rynku odzieżowego jak H&M czy Zalando donoszą, że takie formy dowozu produktów nie są opłacalne finansowo i już rozpoczęli proces wycofywania ich z rynku.

Ekologiczne opakowania

Wracając do ekologii coraz częściej powraca temat opakowań przesyłek. Zrównoważone opakowania to te, które są wykonane z materiałów kompostowalnych lub z recyklingu. Dobrym wyborem są tutaj papier, plastik z recyklingu lub biodegradowalny.

Na rynku polskiego e‑commerce prowodyrem przetwarzanych opakowań jest grupa LPP. Ubrania marek Reserved i Mohito wysyłane są w plastikowych torbach pochodzących z recyklingu..

O krok dalej idzie gigant odzieżowy Zalando testując wprowadzenie opakowań wielokrotnego użytku. Taka forma wysyłki wymaga dodatkowych działań od klientów, jednak jej rokowania są pozytywne. Aż 83% Niemców i 67% Finów zadeklarowało chęć odesłania zużytych opakowań, w celu zmniejszenia ilości produkowanych przez siebie plastikowych śmieci.

Ekologiczne wypełniacze

Wypełniacze są równie ważne co opakowanie. Styropian nie nadaje się do recyklingu, a folia bąbelkowa jest produktem jednorazowego użytku. Myśląc o nadchodzących dyrektywach UE, zabraniających korzystania z jednorazowych plastików warto rozejrzeć się za ekologiczną alternatywą do wypełnienia pustej przestrzeni w pudełkach.

Wśród najpopularniejszych ekologicznych wypełniachy są:

  • chrupki z kukurydzy 
  • papierowe wiorki
  • papierowe loki
  • siatka jutowa

Przejrzyj oferty Trecco lub Centrum Pakowania aby dowiedzieć się więcej.

Rynek wtórny przyszłością e‑commerce?

Mówiąc o ekolicznych zakupach, nie można zapomnieć o rosnącym zainteresowaniu rynkiem wtórnym. Przykładem jest tu amerykańska strona ThreadUp, mająca w ofercie jedynie używane produkty. 

W Polsce hitem jest aplikacja Vinted oferująca możliwość sprzedaży i zakupu używanych przedmiotów. Aplikacja ta ma już ponad 25 mln użytkowników na terenie dwunastu krajów, i została wyceniona na 1 miliard euro. 

Jeśli zastanawiasz się jak wprowadzić produkty używane do swojej oferty warto zwrócić uwagę na to co robią gracze na arenie światowej.

W branży odzieżowej popularne jest wprowadzanie całej linii produktów używanych, jak Re/​Done dla Levis lub współpraca z platformą rynku wtórnego jak w przypadku Selply i H&M

W branży IT popularna jest odsprzedaż produktów oznakowanych jako Seller Refurbished. Często są to produktów zwrócone ze względu na wady, a następnie naprawione i sprzedawane z gwarancją. Jednym z wiodących graczy na rynku korzystających z tej praktyki jest Apple

Jeśli dokonasz ekologicznych wyborów nie zapomnij poinformować o nich w specjalnej stronie w swoim e- sklepie. Łatwo dostępne informacje zachęcą niezdecydowanych klientów do dokonania zakupu.

Zakładkę taką można nawać

  • Zrównoważony Rozwój
  • Jak dbamy o ekologię
  • Środowisko, itp.

Oto nasze sposoby aby e‑sklepy były ekologiczne. Możliwe, że niektóre z tych praktyk były juz u Was w sklepie obecne. Jeśli tak, dajcie nam znać w komentarzach które.

Autor / Anna Grzelczak / 06. 01. 2020

Add new comment

Treść tego pola jest prywatna i nie będzie udostępniana publicznie.
By submitting a comment, you agree to the processing of personal data.