Świetny przegląd słowackiego e‑commerce

Artykuł publikowany 08. 03. 2021
| 13 minut czytania

W ostatnich latach słowacki rynek internetowy zyskał mocne miejsce na mapie Europy e‑commerce. Dzięki niskim kosztom administrowania e‑sklepem i szybkiemu wzrostowi z roku na rok wzrosło o 29%, jest celem zagranicznych handlowców. Wykorzystaj ten potencjał i rozpocznij biznes na Słowacji.

  1. Charakterystyka rynku słowackiego 
  2. Ważne komparatory towarów
  3. Najważniejsze używane metody transportu i płatności na Słowacji
  4. Opinie ekspertów na temat słowackiego handlu e‑commerce

Poznaj specyfikę rynku słowackiego

Słowacja jest mniejszym krajem Europy Środkowej, ale wraz z rozwojem handlu elektronicznego konkuruje z wieloma dużymi krajami europejskimi. Rok 2019 przyniósł obrót z online sprzedaży przekroczył 1,3 mld euro silna sprzedaż w 2020 r. na 1.75 mld. euro. Zaletą dla e‑kupujących z zagranicy jest nie tylko wzrost gospodarczy, ale także ugruntowane euro i szeroka sieć logistyczna między największymi miastami Bratysławy i Koszyc.

Siła e‑commerce na Słowacji

Detaliści i marki wchodzące na słowacką scenę e‑commerce muszą mieć pewność, że rozumieją specyficzną mentalność klientów krajowych. Słowacja liczy obecnie ponad 5,4 miliona mieszkańców, wśród których zainteresowanie zakupami online wciąż rośnie. W 2019 roku dokonywali zakupów online od 6 z 10 odwiedzających e‑sklep.

Udział kupujących zwiększył również wpływ pandemii Covid-19 w tym roku. Środki stanowe i kwarantanna przesunęły uwagę klientów ze sklepów stacjonarnych na przestrzeń internetową i zwiększyły ruch w sklepach internetowych. Rozwój ten monitoruje również Marek Ivančík, specjalista ds. PPC z agencji Basta Digital, który dostarcza:

 „Popularność zakupów online rośnie z roku na rok. Nieprzewidywalna sytuacja koronawirusa zaostrzyła ten trend. Odnotowaliśmy znaczny wzrost obrotów, szczególnie podczas pierwszej fali, kiedy sklepy z kamieniami były zamknięte. Głównym wydarzeniem e‑commerce roku są Święta Bożego Narodzenia. Przedświąteczne zakupy u większości klientów rozpoczynają się co roku wcześniej, na co staramy się odpowiadać. Cena jest nadal ważnym czynnikiem przy podejmowaniu decyzji zakupowych w okresie świątecznym na Słowacji.”

Wiarygodność e‑sklepów jest na Słowacji wysoka, jednak częstą przeszkodą w zakupach online jest siła zwyczaju osobistego wypróbowywania towarów. Zapewnij im porównywalne wrażenia z zakupów i zaimponuj bezpłatną wysyłką i korzyściami cenowymi, których nie znajdą w tradycyjnych sklepach.

Na czym więc skupić się w słowackim e‑commerce? Specjalista PPC Libor Toporcer z agencji Invelity radzi przestrzegać preferencji klientów.

„Rynek słowacki charakteryzuje się tym, że użytkownicy lubią robić zakupy online. Duża specyfika to korzystanie z urządzeń mobilnych, które w tym roku stały się bardziej wykorzystywane niż komputery czy tablety. Zakupy w jednym e‑sklepie, dlatego ważne zwracanie uwagi na budowanie tzw. wartości życiowej klienta.

Jakie są zachowania zakupowe Słowaków?

  • Według E‑shopper Barometru90% konsumentów robi zakupy regularnie i wielokrotnie w słowackich sklepach internetowych.
  • Optymalizacja biznesowa pod kątem urządzeń mobilnych jest ważna dla pomyślnej ekspansji na Słowację. Aż 65% Słowaków robi zakupy za pomocą smartfona, co oznacza przede wszystkim oszczędność czasu. Dostosuj się do ich potrzeb i pomyśl o tej grupie kupujących podczas tworzenia nowej domeny.
  • Kluczowym faktorem przy zakupach online cena jest bardzo ważna dla Słowaków. Aż 59% klientów decyduje o tym, czy oferta sklepu internetowego jest dla nich korzystna.
  • 30% słowackich klientów opuszcza witrynę dla konkurencji, jeśli nie widzą swoich towarów w magazynie lub są niedostępne przez długi czas.
  • Aż 63% kupujących na Słowacji woli wybierać produkty i usługi chroniące środowisko, a 48% klientów jest skłonnych dopłacić za takie towary. Zdobądź konsumentów, na decyzje mają wpływ kwestie środowiskowe i uwzględnij w swoim planie bardziej ekologiczne praktyki pakowania lub wysyłki.
  • Z programu lojalnościowego sklepu korzysta tylko 10% klientów. Skorzystaj z tej ukrytej przewagi nad konkurencją i przedstaw odwiedzającym e‑sklep powody do ponownych zakupów, takie jak rabaty lub prezenty do zamówień.
  • Negatywny komentarz lub opinia zniechęca 83% klientów do zakupów online. Dlatego dbaj o swoje dobre imię i korzystaj z potęgi portali społecznościowych, w których ponad 80% Słowaków codziennie spędza czas.

Popularny asortyment jest obecny w słowackich sklepach internetowych

Na Słowacji kupujący codziennie wybierają towary w ponad 14 300 e‑sklepach. A liczba ta wzrośnie do końca 2020 roku. Specjalista PPC Marek Ivančík również odnotował znaczące przejście do sfery online:

“Sprzedawcy posiadający sklepy stacjonarne kładą coraz większy nacisk na środowisko internetowe. Witryny dla sprzedawców są dostosowane do aktualnych trendów, a coraz więcej sprzedawców poszukuje również porównywarek cen. W dłuższej perspektywie widzimy trend przechodzenia na e‑sklep nawet w nietypowych segmentach, gdzie wspólnie z klientami staramy się zmieniać zachowania zakupowe, a przede wszystkim upraszczać proces zakupowy.”

Najbardziej poszukiwany segment wśród klientów e‑sklepów na Słowacji od dawna znajduje się odzież, kosmetyki i obuwie. Elektronika, książki i meble również mają wysoki udział w całości zakupów w Internecie.

W wyniku pandemii gwałtownie wzrosły zakupy spożywcze online, zamówienia w drogeriach, asortyment dla sportu, domów i nietradycyjnych segmentów, takich jak klimatyzacja, narzędzia hobbystyczne i kamery internetowe. Najsilniejszy komparator na Słowacji, Heureka, również odnotował w marcu wzrost e‑commerce o ponad 50% rok do roku.

Jak postrzegają wpływ pandemii na handel e‑commerce w słowackich agencjach?

Covid-19 w tym roku znacząco poruszył również słowacki rynek internetowy. Specjalista Libor Toporcer z agencji Invelity dostrzega szybsze nadejście cyfryzacji.

Rok 2020 był przełomowy dla świata online ze względu na konsekwencje pandemii. W ostatnich latach wydatki na reklamę internetową stale rosły z 8 % do 12 %. Jednak ten rok wypadł z normalności i w marcu, kwietniu i na początku maja nastąpił znaczący spadek wydatków reklamowych ze względu na niepewność co do przyszłości. Jednak po opublikowaniu środków nastąpił ogromny wzrost i zaobserwowaliśmy duży wzrost cyfryzacji w naszej agencji. Jeszcze więcej naszych klientów, którzy mają nie tylko sklep internetowy, ale także sklepy stacjonarne, zaczęło traktować współpracę ze sklepem internetowym jako ważniejszą niż z własnymi. Największy wzrost odnotowaliśmy jednak w okresie wrzesień / październik, kiedy e‑sklepy przechodzą w kluczową część roku i Boże Narodzenie.”

Podobny rozwój odnotowała agencja PTAgroup, która przewiduje wzrost zapotrzebowania na zakupy ze strony konsumentów w przyszłym roku.

“W 2021 roku spodziewamy się wzrostu liczby samych podmiotów e‑commerce, a także coraz większego nakładania się operacji offline na środowisko online. Najprawdopodobniej odnoszące sukcesy sklepy internetowe będą musiały dostosować się do „standardów”, których klienci będą nadal żądać, nawet w wyniku pandemii. Są to głównie obecność online, opcje płatności, zwroty, transport, punkty dostawy i tym podobne. Po prostu, wymagania przeciętnego klienta, aby dokonać zakupu online, wzrosną, a odnoszący sukcesy gracze będą musieli iść z duchem czasu i „ułatwić” klientowi dokonanie zakupu tak bardzo, jak to tylko możliwe.”

Jak agencja poradziła sobie z nieznaną sytuacją na wiosnę Basta digital?

“Covid-19 zaskoczył więcej branż. Dla naszych klientów obserwujemy ogromny wzrost sprzedaży sprzętu sportowego, gier planszowych, a nawet sprzętu medycznego. W zakresie logistyki zanotowaliśmy wydłużony czas dostawy, szczególnie dla klienta z potrzebami medycznymi, gdzie odnotowaliśmy wzrost zamówień rok do roku o 130%. Przyjrzeliśmy się również transformacji różnych sklepów internetowych, które zdywersyfikowały swoje standardowe portfolio produktów o środki dezynfekujące, zasłony lub osłony twarzy. W okresie pierwszej fali przygotowywaliśmy rekomendacje internetowe i strategiczne dla klientów na podstawie wewnętrznej listy kontrolnej, aby jak najlepiej poradzić sobie w nowej sytuacji..”

Jeśli interesuje Cię szczegółowe spojrzenie na pierwszą falę pandemii i jej wpływ na słowacki rynek internetowy, przeczytaj podsumowanie ankiety firmy KPMG i agencji ui42.

Postaw na najczęściej używane metody transportu i płatności

Wśród najczęściej używanych metod płatności długoterminowych dominuje opcja płatności za pobraniem, preferowana przez nawet dwie trzecie kupujących. Powoli nadrabia zaległości w płatnościach online kartą kredytową lub przelewem bankowym. Wycofanie gotówki przy odbiorze obserwuje również porównywarka Heureka, który odnotowała w związku z pandemią płatność kartą.

Z punktu widzenia e‑kupującego to ważne wybór bramki płatności. . Wśród słowackich kupujących są rozbudowane firmy krajowe, sprawdzone platformy globalne i bramki płatnicze poszczególnych banków.

  • dostawca płatności internetowych pochodzenia czeskiego GoPay
  • światowa firma PayU
  • czeska firma Comgate
  • międzynarodowa platforma PayPal
  • słowacka firma TrustPay
  • słowacka platforma Besteron
  • zagraniczna firma Fondy
  • węgierska platforma BARION

Dla słowackich klientów wygoda wyraźnie wygrywa podczas zakupów. Ponad 83% kupujących online ma przesyłki z dostawą do domu. Potem następuje dostawa na pocztę, odbiór przesyłki w pracy, a korzystanie z punktu odbioru staje się coraz bardziej popularne.
Mniej niż połowa klientów jednak opuszczają koszyk przed złożeniem zamówienia z powodu niewystarczających opcji wysyłki. Dlatego decydująca jest również elastyczność sklepu internetowego i szersza oferta sposobu dostawy..

Nie wiesz, jak skonfigurować ruch dla porównywarek i systemów reklamowych? Spójrz na Mergado, za pomocą którego możesz ustawić tę operację na kilka kliknięć.

Jakie środki transportu są najczęściej używane na Słowacji?

1. Słowacka poczta

Częsty środek transportu na Słowacji korzysta głównie z rozbudowanej sieci oddziałów. Zaletą jest możliwość płatności za pobraniem oraz przedpłaty. Klienci są przyzwyczajeni do usług Słowackiej poczty, dlatego w e‑sklepie nie powinno zabraknąć takiej możliwości transportu.

2. Firmy kurierskie

Inną popularną opcją są firmy spedycyjne. Do najbardziej rozpowszechnionych należą DPD, Geis Parcel, GLS lub DHL. Słowacy lubią wybierać spośród kilku alternatyw dostawy paczek, cenią sobie nowoczesny system powiadomień czy modyfikacji danych i doręczenie przesyłki dzień po złożeniu zamówienia. Poznaj potencjalnych klientów i dostosuj się do ich wymagań przy wyborze firmy kurierskiej.

3. Odbiór osobisty w sklepie lub w skrzynce odbiorczej

Połączenie e‑sklepu i obsługi kamienia stanowi przewagę konkurencyjną, zwłaszcza dla klientów, którzy nie chcą płacić za transport. Odbiór jest również możliwy boxy samoobsługowe, których ludzie obecnie szukają bezdotykowego i bezpiecznego odbioru.

4. Wysyłka i przechowywanie

Sieć punktów wydawania i dostaw Punkt odbioru obejmuje większość dużych miast na Słowacji. Klienci coraz częściej preferują tę metodę — odbierają paczkę w dowolnym momencie, a jej ceny są porównywalne z Słowacką pocztą.

Uloženka działa podobnie i świadczy usługi logistyczne dla sklepów internetowych. Jego zaletą jest połączenie usług ze Słowacką pocztą, Czeską pocztą i DPD.

Udaj się do popularnych porównywarek produktów

Porównywacze towarów są bardzo popularne jako wspierające kanały marketingowe na Słowacji. Tu powinny więc prowadzić pierwsze kroki zagranicznego sklepu internetowego. Potwierdza to również agencja PTAgroup.

“Wchodząc do e‑sklepu na rynek słowacki, uważamy porównywarki za jeden z kluczowych kanałów wydajności, szczególnie w przypadku nieznanych marek. Zapewni im to stosunkowo wysoki, tani i trafny ruch, a także kolejny kanał, w którym grupa docelowa będzie mogła zapoznać się z ich marką.”

Co radzi agencja Basta digital sprawdzić, czy zamierzasz reklamować się na porównywarkach?

  • spójność danych w feedzie produktowym (poprawnie wypełnione PRODUCTNAME, DESCRIPTION, warianty produktów, alternatywne zdjęcia produktów)
  • istniejące kategorie produktów dla tych produktów
  • konkurencja w odpowiednich kategoriach
  • konkurencyjność cenowa, wystarczająca konkurencyjność w zakresie dostępności i długości dostaw towarów

Potrzebujesz pliku XML w wymaganym formacie, aby bezproblemowo uruchomić porównywarkę. Nie jesteś pewien, czy spełni wymagania platformy? Sprawdź za darmo jego status auditu feedu. Otrzymasz pełną analizę i zalecenia, jak to naprawić za pomocą Mergado.

Kilku najlepszych porównywarek oferuje swoje usługi na Słowacji. Do czego powinny prowadzić pierwsze kroki e‑sklepu? Specjalista PPC Marek Ivančík doradza:

„Adresowanie porównywarek zależy od portfolio produktów. Zdecydowanie zalecamy przetestowanie kilku słowackich komparatorów. Od bardziej ogólnych, takich jak Heureka.sk, Pricemania.sk, po bardziej szczegółowe, takie jak GLAMI, Favi i Biano. Zalecamy zbieranie informacji zwrotnych od klientów, co pomaga budować wiarygodność e‑sklepu (Verified by customer, GLAMI TOP).”

Heureka

Uniwersalna porównywarka towarów Heureka jest największą porównywarką i e‑sklepem na Słowacji. W jej portfolio znajdziesz szeroką gamę produktów i marek z tysięcy sklepów internetowych. Podczas zakupów użytkownicy śledzą opinie innych klientów, oceny dostępności towarów oraz cenę transportu. Sklep internetowy z odznaką zyska przewagę nad konkurencją sprawdzone przez klientów, co jest gwarancją jakości i korzystnych ofert.

  • Z pomocą Mergado możesz samodzielnie skonfigurować reklamę słowackiej Heureki i zautomatyzować wiele zadań, takich jak parowanie produktów, bidding lub pricing.
  • Kompletne informacje, jak zaangażować się w Heurkę ​​można znaleźć w wyraźna pomoc .

NajNakup

NajNakup jest drugą najpopularniejszą porówniarką na Słowacji i obejmuje szeroką gamę produktów z ponad 8000 sklepów internetowych. Koncentruje się na znalezieniu najlepszej ceny produktu na rynku. Oferuje uczestniczącym sprzedawcom certyfikat „Best Buy — Recommended Customer Store”, który wydaje na podstawie pozytywnych recenzji klientów, którzy już dokonali zakupu.

Pricemania

Pricemania to kolejna duża porównywarka na słowackiej scenie e‑commerce. W swoim portfolio ma do wyboru ponad 800 000 produktów z kategorii takich jak elektronika, odzież, kosmetyki i żywność. Sklepy reklamowe mogą uzyskać certyfikat Verified Store, który reprezentuje długookresowo pozytywnie ocenianych sprzedawców.

  • Chcesz dołączyć do sieci sklepów internetowych Pricemania? Poznaj korzyści, które oferuje swoim partnerom.

GLAMI

Międzynarodowa porównywarka GLAMI, którą oprócz Słowacji można znaleźć w 17 innych krajach, specjalizuje się przede wszystkim w modzie i dodatkach. Konsumenci używają go przede wszystkim jako konsultanta w celu znalezienia korzystnych cen i zakupu odzieży. W ramach swoich usług porównywarka oferuje program lojalnościowy GLAMI TOP, co pomaga e‑sklepom uwidaczniać marki.

  • Jeśli już reklamujesz się w tym komparatorze, rozszerzenie do jego słowackiej wersji jest łatwe. Starczy Ci XML feed w języku angielskim. O jego stuprocentowym stanie Mergado się zajmie .

Favi

W katalogu poorównywarki cen Favi znajdziesz tam towar z segmentu mebli, dekoracji oraz asortymentu łazienkowego i ogrodowego. Na Słowacji działa od 2016 roku i współpracuje z ponad 600 sklepami internetowymi. Sprzedawcy mają możliwość zbierania opinii kupujących, które poprawiają ogólne wrażenie marki i produktów.

  • Jeśli oferujesz tego typu towary w sklepie internetowym, reklama na Favi jest więcej niż na miejscu.

Biano

Porównywarka towarów specjalistycznychí Biano koncentruje się na kategoriach mieszkań, akcesoriów i potrzeb rekonstrukcji. Oprócz szerokiego wyboru zapewnia kupującym porady i wskazówki od projektantów wnętrz i architektów. Na Biano dzięki czemu klienci nie tylko znajdą inspirację, ale także kupią produkt.

ShopAlike

Europejska porównywarka ShopAlike jest reprezentowana w 13 krajach europejskich, w tym na Słowacji. W ten sposób oferuje ogólnoeuropejski zasięg i możliwości łatwej ekspansji. W swojej ofercie klient znajdzie meble, odzież i dodatki.

  • Wystawianie na ShopAlike jest łatwe

Od roku 2019 Słowaccy e‑kupujący mają możliwość korzystania z Google Shopping. Dla e‑sklepu to bardzo skuteczna forma promocji, z której często korzystają kupujący. Także Mergado ją w pełni wspiera.

Skorzystaj ze wskazówek słowackich ekspertów w e‑commerce

Jak wypada Słowacja w porównaniu z sąsiednimi krajami? Na co powinien się przygotować zagraniczny sklep internetowy, chcąc wejść na rynek Słowacki? Specjaliści z agencji Basta digital dostrzegają wyraźne różnice zwłaszcza między Czechami, Polską i Węgrami.

“Choć rynek w Czechach jest bardzo podobny do naszego, to różnice w porównaniu z naszymi sąsiadami są zauważalne. Czeski handel elektroniczny jest znacznie bardziej rozwinięty niż nasz. Konkurencji jest więcej i trudniej jest osiągnąć pożądane rezultaty, płatność przy odbiorze jest obowiązkowa na tym rynku. Wręcz przeciwnie, na Węgrzech znajdziesz kilka możliwości robienia interesów. Reklama na rynku jest nadal tania. W niektórych segmentach wystarczy utworzyć zaufaną stronę. Ale uważaj na komunikację, Węgrzy to patrioci. Zaufanie do zagranicznych sklepów internetowych jest niskie. Z drugiej strony Słowacy są bardzo wrażliwi na cenę i lubią szybkie metody dostawy lub odbiór osobisty. Dodatkowo bardzo pozytywnie reagują na obsługę klienta w takich segmentach jak moda.”

PPC specialista Libor Toporcer z agencji Invelity dostrzega na słowackim rynku potencjał dla zagranicznych sklepów internetowych.

“W porównaniu z sąsiednimi krajami, takimi jak Czechy, Polska czy Węgry, klienci nie są tak ściśle uzależnieni od ceny produktów przy podejmowaniu decyzji. Biorą pod uwagę kilka czynników — wcześniejsze doświadczenia ze sklepem internetowym, recenzje lub szybkość dostawy. Niestety Słowacy chętniej robią zakupy w słowackich e‑sklepach, dlatego często zdarza się, że zagraniczny sklep internetowy może łatwiej zdobyć fanów niż np. Na Węgrzech. Rozpoczynając działania marketingowe na Słowacji, postaw na budowanie świadomości marki. Między innymi referencje stanowią dużą wagę. Heureka Verified by Klienci, profil w Google Moja Firma lub referencje na fanpage’u na Facebooku są najczęściej wykorzystywane do pozyskania.”

Eksperci z PTAgroup mają wieloletnie doświadczenie w ekspansji i zalecają handlowcom, aby jak najbardziej dostosowali ją do rodzimych konsumentów.

“Wśród kluczowych rzeczy przy wchodzeniu na nowy rynek uwzględniamy zlokalizowaną wersję sklepu internetowego, idealnie również wsparcie, popularne opcje płatności i transportu. Zalecamy również uruchomienie przynajmniej podstawowych kanałów wydajnościowych z wykorzystaniem feeda produktowego (Google Shopping, korektory cen, sieci społecznościowe takie jak Facebook i Instagram).”

Podsumowanie

  • Rozwój słowackiego handlu elektronicznego wyraźnie wynika ze światowej popularności sprzedaży internetowej i dotyka również handlowców z zagranicy.
  • Coraz więcej osób na Słowacji będzie cieszyć się wygodą zakupów online, którzy nie boją się wypróbowywać nowych technologii i dopłacać za produkty bez obciążania środowiska.
  • Jednak typowy klient słowacki patrzy najpierw na metkę, potem na przewoźnika, a na koniec kusi wartość dodana w postaci rabatu.
  • Rozwijając się, nie zapomnij o aktualnych badaniach rynku krajowego, zachowaniach zakupowych ludności i ustawodawstwie kraju.
  • W przypadku start-upu i zaawansowanej działalności skorzystaj z kporównywarek towarów i powierz dostosowanie paszy firmie Mergad, która dostroi ją do idealnej formy.

Wypróbuj właściwości Mergado przez 30 dni za darmo.

Mogłoby Cię również zainteresować:

Autor / Petra Marková / 08. 03. 2021

Swoją melodyjną znajomością języka słowackiego copywriterka Petra dba o rynek słowacki. Pisze teksty, bloguje, tłumaczy i z pasją tworzy treści na portalach społecznościowych. Kiedy nie szuka właściwych słów, poświęca czas swojej mieszkalnej dżungli, pieczeniu, spotkaniom w kawiarniach lub podróżom. 

Add new comment

Treść tego pola jest prywatna i nie będzie udostępniana publicznie.
By submitting a comment, you agree to the processing of personal data.