Zagraniczna ekspansja z Mergado: Słowacja 

Artykuł publikowany 22. 01. 2019
| 4 minuty czytania

W pierwszej części serii poświęconej zagranicznej ekspansji z Mergado przyjrzeliśmy się w jakiej kondycji jest e‑commerce w Czechach. Dziś weźmiemy pod lupę Słowację. Słowackie e‑sklepy, porównywarki cenowe, dostawcy — to wszystko do złudzenia przypomina rynek czeski. Nie da się ukryć, że widoczna jest silna współpraca dwóch państw, tworzących niegdyś jedną Czechosłowację. Jakie są zatem różnice? Przede wszystkim słowacki e‑commerce nie jest w pełni zmapowany, co oznacza, że daje nowym e‑sklepom więcej miejsca.

E‑commerce na Słowacji corocznie zwiększa swoje obroty. W roku 2017 była to kwota 937 milionów euro. Obecnie w 5,5 milionowym państwie działa 11 tysięcy e‑sklepów (rok wcześniej było ich o 19% mniej). Najchętniej używaną porównywarką jest Heureka.sk działająca również w Czechach ( z domeną cz), ale bardzo silnym graczem staje się globalna potęga Aliexpress. Słowacy najchętniej kupują przez internet jedzenie, ubrania oraz kosmetyki.

Najważniejsze porównywarki

Jak wspominaliśmy wcześniej, numerem jeden jest Heureka. Ta porównywarka posiada pełen zakres asortymentu, od kosmetyków, po ubrania, przez elektronikę i auta. Aby uzyskać dobre wyniki na tej porównywarce, musisz mieć swoje produkty sparowane do poprawnych kategorii produktów. To z łatwością zrobisz w Mergado. 

Jakie inne porównywarki na Słowacji wypróbować?

  • Najnakup.sk – drugie miejsce, zaraz za Heureką należy właśnie do tej porównywarki. Najnakup oferuje szeroki zakres asortymentu.
  • Pricemania.sk – na trzecim miejscu, zamyka podium pricemania.sk, na której możesz sprzedawać praktycznie jakiekolwiek produkty.

Specjalizowane porównywarki

Poza klasycznymi porównywarkami, które zawierają bardzo szerokie spektrum asortymentu, znajdziesz na Słowacji kilka porównywarek specjalizujących się w jeden dziedzinie. Takie rozwiązanie coraz bardziej podoba się klientom, którzy szukają np. mebli. Jeśli sprzedajesz produkty z kategorii dom, ogród, ubrania, dodatki — nie powinno Cię tam zabraknąć.

  • Glami.sk – ta porównywarka skupia się głównie na ubraniach i wszystkim co dotyczy mody, znajdziesz tam dodatki, torebki i buty.
  • Favi.sk – specjalizuje się w meblach i dodatkach do domu oraz ogrodu.
  • Biano.sk – podobnie jak Favi.sk specjalizuje się w meblach i dekoracjach, dodatkowo znajdziesz tu produkty do budowy i rekonstrukcji swoich czterech kątów.

Formaty obsługiwane przez Mergado

Mergado obecnie obsługuje 26 słowackich formatów. Ich przegląd oraz inne obsługiwane formaty znajdziesz tutaj.

Dostawa i rodzaje płatności

Na Słowacji znajdziesz różnych dostawców. W przeciwieństwie do Czechów, którzy narzekają na swoją pocztę, Słowacy z usług słowackiej poczty chętnie korzystają. Tradycyjnie, w kontrze do niej istnieje wielu prywatnych dostawców. Najważniejszymi graczami są:  PPL, DPD Zasielkovna.Głównym kryterium, wpływającym na wybór dostawcy jest rzecz jasna szybkość dostawy i przejrzystość ekspedycji.

Słowacy pod względem formy płatności są dosyć tradycyjni. Najchętniej wybierają opcję za pobraniem i płacą gotówką. Jenkaże z roku na rok, wzrasta liczba płatności online kartą czy przelewem.

Trendy na rok 2019

Patrząc na region Europy środkowej nie sposób nie wspomnieć o tym, że Słowacja plasuje się na drugim miejscu pod względem ilości e‑sklepów na mieszkańca. Jak już wspominaliśmy, pierwsze miejsce należy do Republiki Czeskiej. Na Słowacji coraz bardziej widocznym trendem staje się robienie zakupów przez urządzenia mobilne. Dlatego też, zadbaj o to, aby w Twoim e‑sklepie ścieżka zakupowa i płatności była jak najprostsza. Nic tak nie zniechęca jak długie formularze, czy oczekiwanie na załadowanie się strony. Pamiętaj — czas to pieniądz.

Warto również przyjrzeć się rosnącej w siłę personalizacji. Trendy płynące z zachodu, stają się coraz bardziej widoczne w europie środkowej. Przykładowo e‑sklep zoot.sk z powodzeniem korzysta z chatbota, inaczej wirtualnego asystenta. Njaprościej mówiąc, klient wypełnia podane kryteria i na podstawie uzyskanych odpowiedzi dostaje propozycje produktów, które spełniają jego oczekiwania.

Wskazówki na koniec

Na Słowacji średnia wysokość podatku to 20%. Jeśli szukasz na Słowacji Google Shopping, nie trać czasu, w tym państwie taka usługa nie istnieje. Mimo tego, że Słowacy i Czesi bez problemu porozumiewają się (każdy w swoim własnym języku), przy podjęciu decyzji dotyczącej rozpoczęcia działalności na słowackim rynku, konieczna jest słowacka wersja językowa.

Autor / Natália Saganová / 22. 01. 2019

Natalia zaczynała pracę w Mergado jako copywriter, więc możesz natknąć się na jej starsze artykuły. Teraz najczęściej widuje się ją przed wizjerem aparatu, a spod jej dłoni powstaje coroczny MergadoFest. Szef naszego zespołu uwielbia dobre jedzenie i podróże —  najlepiej razem. Miłośniczka jogi, dobrej książki i tańca. 

Add new comment

Treść tego pola jest prywatna i nie będzie udostępniana publicznie.
By submitting a comment, you agree to the processing of personal data.